Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Jacob Dahlgren gör konst av vardagen på Copenhagen Contemporary

Med randiga tröjor, badrumsvågar och darttavlor tränger Jacob Dahlgren in i minimalismens kärna av lek och lust, skriver Thomas Millroth.

Jacob Dahlgren. ”Heaven is a place on earth” och ”The wonderful world of abstraction”.Bild: Anders Sune Berg

Jacob Dahlgren

”Art is life”, Copenhagen Contemporary, CC Studio, Köpenhamn, t o m 1/6 2020.

Jacob Dahlgren är besatt av vardagens vanligaste former. Inte minst är han känd för att samla på randiga tröjor. Numera lär han räkna till 1400 stycken, samtliga numrerade och katalogiserade. I utställningen på CC studio hänger några framme så vem som helst kan prova. Annars flimrar ränderna förbi på olika monitorer i salen.
Allt är mycket hos Dahlgren. Mitt i utställningshallen reser sig en vägg med 714 darttavlor att kasta pil på. Strax intill hänger en kub av 10 000 remsor satintyg i klara färger att treva runt i. På golvet bildar 300 svarta och vita badrumsvågar ett evighetstecken.
Jacob Dahlgren. "I, the world, things, life".Bild: Anders Sune Berg
Det minimala går faktiskt hand i hand med mängdverkan. En länk finns mellan Dahlgren och förra århundradets konkretistiska och minimalistiska konstnärer i olika genrer. Likt dem använder han samma byggstenar om och om igen. Så som Terry Riley gjorde i ett av dåtidens mest berömda verk, musikstycket ”In C”, 1964. Kompositionen består av elementära moduler och klingar helt olika beroende på vilka som spelar.
Jag anar en parallell till Dahlgrens vågar; de liknar alla varandra tills publiken går på dem och får siffrorna att snurra. I den minimalistiska estetiken är ju den lilla avvikelsen den stora händelsen, meditationen över tingen. Men mina teoretiska spekulationer får ett plötsligt slut då jag ser en liten flicka gå upp på badrumsvågarna. Hon börjar hoppa på ett ben från den ena vita till den andra i ett allt mer intrikat mönster. Då slår det mig i stället hur barnslig Dahlgren är. Visst har han startat sitt konstnärskap utifrån minimalismens mest avancerade reduktion. Men sitt nuvarande mästerskap har han nått genom att tränga in i denna stränga rörelses kärna av lek och lust.
Under utställningens vernissage drog ett demonstrationståg av barn in i hallen från verkstäderna alldeles intill. De bar på skyltar de själva gjort med abstrakta former i starka färger. Dahlgren har ju också tidigare arrangerat olika parader med konkret konst på fanor och plakat. Då som nu är budskapet lika rakt på sak: det här gillar vi!
Jacob Dahlgren. ”I, the world, things, live” och ”The wonderful world of abstraction”.Bild: Anders Sune Berg
Så enkelt – men för mig finns även en koppling till de abstrakta modernistpionjärernas drömmar om att se vardagen genomsyrad av den egna estetiken. Fast Dahlgren gör ju precis tvärtom; han startar med det alldagligaste. Väck med utopin, det är de gamla vanliga prylarna som ska formuleras som ett effektivt konstnärligt tilltal. Det enkla är stort, och resultatet i CC studio är lika häftigt som vilken överdådigt påkostad installation som helst. Ta ”Abstract space” som bara är en vägg med hålrum skapade av spannar och baljor i röd, grön och svart plast. Vilken förvandling av det banalaste till en vision.
Rymligheten gör den nyöppnade CC studio till regionens kanske häftigaste lokal men den kräver mycket av konstnären. Att bemästra rum för konst är ju en gammal paradgren för konkretister och minimalister, och Dahlgren är inte sämre. Varenda kubikmeter svänger. Det är inte ofta jag kan skriva det, men ”Art is life” är en suverän totalinstallation för alla åldrar.
Gå till toppen