Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Ett briljant förlöjligande och en bitsk apa

Buktalaren Nina Conti skickar blå dunster i ögonen på oss.

Herman och Elsie ”kommunicerar”, men Nina Conti håller i trådarna.Bild: Patrick Persson

Nina Conti

KOMIK. Lund comedy festival, Lunds stadsteater 29/8.

Förlöjligar Nina Conti publiken? Givetvis. Verkar det plågsamt? Inte alls.
Buktaleristjärnans metod är lika smart som skonsam. Hon plockar upp någon, spänner fast en mun-mask på vederbörande och sköter sedan både munrörelserna och snacket åt sitt offer. Som står där närapå anonym bakom masken.
Man blir nästan lurad, illusionen är stark. De uppbjudna gästerna hakar gärna på och spelar med i Contis sketch, med huvud-, hand- och benrörelser och hon skräddarsyr på nån millisekund repliker utifrån vad de är på väg att göra. Det hela blir så samspelt att det luktar repeterat.
Själv skrattar Nina Conti så ”spontant” och ”överraskat” åt sina slavars fejkade kommentarer att det hela känns som ett riktigt samtal. Detsamma gäller de väldigt roliga diskussionerna med den medhavda handdocke-apan som har en egen personlighet — oförskämd, men smart och överklassengelsk i talet.
Apan bryter hela tiden illusionen, ”jag kan känna i stjärten att du inte klipper naglarna”, men ändå kommer man inte ifrån känslan av att han nog är alldeles levande. När han stoppas ned i sin väska säger han till oss ”ha det så kul, hörni, utan mig är hon skit”.
Huvudnumret är ändå att bjuda in folk ur salongen. Det unga paret Herman och Elsie lockas upp, efter att Nina Conti först rett ut hela den stora familj de har med sig. Herman med mask på visar sig vara en tråkig typ, som tjatar om att han ska börja studera i morrn, vill vinna i ett datorspel och helst vill träffas utan hennes eländiga släkt som alltid hänger på. Elsie är rivigare och slår med vass röst fast att de tu minsann aldrig ska vara ensamma.
Det enda man kan ha synpunkter på i showen är att Contis replikskiften med personerna/sig själv i vissa stunder går lite på tomgång och upprepning, så skicklig improvisatör hon är. Det gällde också snacket när tre (!) personer fick masker och skulle illustrera neutronernas rörelser på ESS.
I det briljanta showslutet lyckas apans personlighet ta över Contis kropp, trots att han ligger i korgen, och hon blir han; en kvinna i vit klänning som vaggar fram på apvis och talar med grov röst. Man måste nog ha suttit genom showens 55 minuter för att begripa hur surrealistisk den upplevelsen var.
Apan får spela gitarr med hela kroppen och sjunga en sång om hur ont det gör.Bild: Patrick Persson
Gå till toppen