Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Subchamber Ensmble ger ut sitt debutverk

Den klassiska musiker-agenturen blev en ensemble som nu ger ut sin första platta. ”Det är en speciell sorts musiker som gillar att inte ha noter och tycker om att improvisera kring en ton i tjugo minuter”, säger Malmökollektivet Subchamber Ensmbles Nathan Larson.

Delar av Subchamber Ensmble under en konsert förra året: Nathan Larson, Gerda Holmqvist, Viktor Auregård och Elina Nygren.Bild: Camilla Rehnstrand
Det är lite mer än ett år sedan Gerda Holmqvist och Nathan Larson tillsammans startade musikkollektivet Subchamber Ensmble i Malmö. Gerda Holmqvist var cellist i Vindla String Quartet som spelat med nästan hela Malmös musikliv. Nathan Larson var välkänd amerikansk indiemusiker i band som Shudder to Think, har spelat med frun Nina Persson i A Camp och är idag en hyllad filmkompositör.
Då var målbilden att skapa ett community för utbildade klassiska musiker som man skulle kunna kontakta om man behövde till inspelningar. Men snart märkte de att det inte blev så.
– Det finns inte en jättemarknad för just det här i Malmö. Det hade varit häftigt att ha en sådan agentur, men folk ringer ändå sina kompisar så jag tror inte att det vore så värdefullt, säger Gerda Holmqvist.
Istället utvecklades Subchamber Ensmble till en egen grupp musiker som spelade tillsammans. För det var inte alls alla klassiska musiker som passade i konceptet.
– Det är en speciell sorts musiker som gillar att inte ha noter och tycker om att improvisera kring en ton i tjugo minuter, säger Nathan Larson.
En kärna på tio musiker utkristalliserades snart och i november förra året gick de in i Gula Studion i Malmö för att spela in.
– Det var mest tänkt som en övning för att se hur det skulle bli. Vad händer om vi spelar i tonarten D under en väldigt lång tid eller experimenterar kring andra teman? säger Nathan Larson.
Efter inspelningarna fanns det ingen direkt plan på vad de skulle göra med dem. Nathan Larson märkte att han älskade att lyssna på låtarna.
– Det blev nästan som funktionsmusik för mig. Jag lyssnar på det när jag gör kontorsarbete, yogaövningar eller lagar mat, säger han.
När några vänner till honom i Stockholm beslutade sig för att starta ett nytt skivbolag, Oona Recordings, hoppade Nathan Larson på och bolagets andra släpp blev Subchamber Ensmbles inspelningar.
– Jag kan fortfarande bli väldigt överraskad när jag lyssnar på låtarna. Jag hör nya saker varje gång jag lyssnar. En dag tänkte jag ”oj, det där var intressant vad hände där” när jag lyssnade, men det visade sig att det var en bil som passerade förbi fönstret, skrattar Nathan Larson.
Vad skulle ni vilja göra mer av i framtiden?
– Jag kan drömma om nya samarbeten. Det var väldigt kul att spela med Mika Takahara på Dream Music. Den sortens grejer gör jag gärna mer av, säger Gerda Holmqvist.
Redan den 27 september blir det ett sådant samarbete. Då ska de ge sig in i ett experiment med skånske technomusikern Sebastian Mullaert vid en konsert på Malmö Live Konserthus i samband med technostjärnan Jeff Mills Malmökonsert.
På fredag den 6 september spelar Subchamber Ensmble i galleriet Obra i Varvsstaden i Malmö för att fira skivsläppet.
Gå till toppen