Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Fordonsreglerna bör gälla även elsparkcykeln

Bo Lindström tycker att elsparkcyklarna borde regleras hårdare.Bild: Stina Stjernkvist/TT
Detta är en insändare. Åsikterna är skribentens egna.
De flesta förare av elsparkcyklar, och vanliga cyklar, tycks inte vara medvetna om att de är fordonsförare.
Enligt trafikförordningen är definitionen för fordon:
En anordning på hjul, band, medar eller liknande som är inrättad huvudsakligen för färd på marken och inte löper på skenor. Fordon delas in i motordrivna fordon, släpfordon, efterfordon, sidvagnar, cyklar, hästfordon och övriga fordon.
Elsparkcykeln drivs av en elmotor. Alltså är elsparkcykeln ett motordrivet fordon. Så är också en moped utan trampor.
På gågator kan det vissa tider vara tillåtet att framföra fordon, men då i gångfart (5-6 kilometer i timmen) och på gåendes villkor. På gångbanor och trottoarer är ingen fordonstrafik tillåten. De är fotgängarreservat, liksom gågator då de blå fyrkantiga skyltarna säger ”fordonstrafik förbjuden”.
För mopeder finns ett hjälmtvång, det bör väl också gälla elsparkcyklar?
Att företaget Voi nu säger sig vilja sänka hastigheten på vissa gågator är ett steg i rätt riktning, men man tycks tro att kommunen kan bestämma att grundreglerna för gågata kan ändras. Det går nog knappast att lokalt ändra innebörden av skyltarna. Beslutande är Transportstyrelsen och i sista hand regeringen.
Bo Lindström Pensionär och fotgängare i Malmö som tröttnat på tvåhjulingarnas hänsynslösa framfart
Gå till toppen