Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

”Historiska systrar” gör berömda kvinnor levande i talkshow

Tolkningarna är festliga men ger inget rum för eftertanke, skriver Boel Gerell.

Hanna Carlsson och Sanna Persson Halapi i ”Historiska systrar”.Bild: Emmalisa Pauly

Historiska systrar – en verklig Youtube-fantasi

Idé: Emma Broström, Lilja Fredrikson. Regi: Py Huss-Wallin. Kostym: Kajsa Hilton-Brown. Mask: Åsa Trulsson. Ljud- och videodesign: John Conlon. Ljus: Sven-Erik Andersson. I rollerna: Lilja Fredrikson, Wasim Kashlan, Sanna Persson Halapi, Hanna Carlsson.

Unga Teatern, Studion, Malmö 5.9.

Hösten 2017 bröts fördämningarna och en störtflod av vittnesmål från kvinnor i alla samhällsskikt vällde fram. Genom sociala medier gavs allt det som förträngts röst i offentligheten och en rörelse var igång, som inte avstannat än.
Parallellt kom insikten om allt som tidigare generationer uthärdat i tysthet. Ett osynliggörande som ständigt pågått, då prestationer av kvinnor konsekvent nedvärderats och motarbetats, för att krönas av historieskrivningen som sonika låtsats som om framgångsrika kvinnor inte fanns.
Ett febrilt arbete pågår nu för att ge dessa kvinnor upprättelse och marknaden översvämmas av böcker om ”fantastiskt fenomenala kvinnor”, ”rebelltjejer” och ”märkvärdiga kvinnor”. Många av böckerna är skrivna för barn och flera är påfallande lika med sin kombination av klatschiga porträtt, snabba sammanfattningar och kuriosa.
Wasim Kashlan, Sanna Persson Halapi och Hanna Carlsson.
Enligt ett liknande koncept levandegör Unga Teatern i Malmö ett antal ”Historiska systrar” för en publik i mellanstadieåldern. Det är Amelia Earhart, Rosa Parks, Drottning Kristina, Jeanne d’Arc och Marie-Antoinette med flera, och om kavalkaden varit hastigt tecknad i barnböckerna är tempot än högre nu. Gestalterna presenteras som gäster i en talkshow eller kanske snarare en Youtube-kanal, där den klassiska ransonen fifteen minutes of fame är reducerad till femton sekunder blankt.
Återkommande är spekulationen: vad skulle inte den här gestalten ha kunnat göra med Internet? Hur många följare hade inte Jeanne d’Arc haft? Hur många coola sminktips hade inte Marie-Antoinette kunnat ge?
Historiska systrar.Bild: Emmalisa Pauly
För idén står dramatikern Emma Broström tillsammans med skådespelaren Lilja Fredrikson, som dessutom gör flera av rollerna. Ekvilibristiskt dyker ensemblen in i och ut ur rollerna med hjälp av Kajsa Hilton-Browns fantastiska kostymer, mot bakgrund av John Conlons visuellt slagkraftiga projektioner. För regin står Py Huss-Wallin som i sitt arbete konsekvent återkommit till frågan om blicken på könen.
Tilltalet är drivet på gränsen till forcerat när skådespelarna imiterar skolgårdens språk utan att riktigt få till tonträffen. Tolkningarna är festliga men ger ingen öppning för eftertanken som krävs för att verkligen känna elden som förtär Jeanne d’Arcs unga kropp eller oförrätten när Rosa Parks tvingas lämna sin plats i bussen.
Kvinnorna av kött och blod, som skulle hedras, förblir abstrakta ikoner från det förgångna.
Gå till toppen