Annons

Annons

Annons

Annons

Kultur

Konst
Skörhet och tomhet skapar konstens aha-upplevelser

Thomas Millroth ser en utställning på Galleri Ping-Pong som ställer frågor kring hur man betraktar ett konstverk.

Text: 

Det här är en recension.Analys och värderingar är skribentens egna.

Lena Johansson, ”Tillsammans”. I kanterna detalj av ”Flicka med cerise handskar” och ”Den rosa klänningen”.

Bild: Olof Nimar

Annons

Jag minns när ett konstverk drabbade mig första gången. Tretton år gammal satt jag på bibliotekets tidskriftshylla och försökte begripa mig på hur konstruktiva teckningar fungerade. Texten uppmanade mig att kolla litet extra på en glipa mellan några trianglar. Jag stirrade, och det där mellanrummet visade sig vara startnyckeln till hela bildmaskineriet som rasslade igång; bara för att jag flyttat blicken några millimeter. Kalla det nybörjartur, men det har faktiskt fortsatt. För inte så länge sedan upptäckte jag hur Vilhelm Hammershøi skrapat bort färg med palettkniv och trasa i en målning jag trodde mig känna utan och innan. Med ens förstod jag hur ljuset strömmade in i hans slutna rum.

Läs vidare med Digital!

8 kri veckan i 8 veckor

Läs Sydsvenskan för 8 kr/vecka i 8 veckor – därefter tillsvidare 129 kr/månad. Ingen bindningstid.

Säg upp när du vill.

Visa vad som ingår i Digital

Det här ingår i Digital

  • Fri tillgång till alla nyheter på sydsvenskan.se och i vår nyhetsapp.
  • Stjärnklubben med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.

Annons

Annons

Till toppen av sidan