Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Oscar Westerholm: Ett tidstypiskt otidsenligt sorgearbete

Ungdomarna lyssnar på kassettband, vinylskivor, läser romaner som skrevs när deras föräldrar var små, tittar på filmer och serier som inte hör deras generation till men som de av någon anledning har lättare att relatera till än sin egen samtid, skriver Oscar Westerholm om den nya säsongen av ”Tretton skäl varför”.

Dylan Minnette i tredje säsongen av Netflix ”Tretton skäl varför”.Bild: David Moir/Netflix
Det här är en kulturartikel. Analys och värderingar är skribentens egna.
Den första säsongen av ”Tretton skäl varför” krossade mitt hjärta. Inte sedan Roy Anderssons ”En kärlekshistoria” har en romans mellan två ungdomar skildrats lika bitterljuvt och svart, och det har vi inte minst de två huvudrollsinnehavarna Katherine Langford och Dylan Minnette att tacka för. Deras porträtt av den djupt deprimerade Hannah och den förtvivlat sanningssökande Clay håller toppklass.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen