Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Ledare: Brittiska risker påminner om vad EU ger.

Boris Johnson gapar över mycket.Bild: Daniel Leal-Olivas
Stämningen lär bli spänd vid bordet på måndag. Brittiske premiärministern Boris Johnson ska äta arbetslunch med EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker. Ännu är de inte ens i närheten av enighet om hur det ska gå till när britterna lämnar unionen.
Förväntningarna är därefter. Mediekällor på 10 Downing Street betonar att det alltjämt är "lång väg att gå". Storbritannien löper påtaglig risk att krascha ut ur EU i slutet av oktober. I veckan kom en påminnelse om vad och vilka som kan skadas mest då.
Efter hårda påtryckningar publicerade den brittiska regeringen rapporten Operation Yellowhammer. Den beskriver en rad otäcka, men tänkbara, scenarier som kan följa vid brexit utan avtal med unionen. Det talas om omfattande förseningar för transporter som passerar Engelska kanalen. Brist kan uppstå på livsmedel, råvaror och bränsle, liksom på medicinska förnödenheter av olika slag. Däribland veterinärmedicinska läkemedel, med risk för epidemier av djursjukdomar.
I de mörkare scenarierna pekas det också på risken för upplopp och allmän oordning. Låginkomsttagare drabbas allra hårdast om priserna stiger på bränsle och mat. Vissa handelsföretag väntas avveckla verksamheten och affärer på svarta börsen bedöms kunna ta fart.
Visst lär det handla om en övergångsperiod. Men för gränshandeln talas det om "omfattande störningar under upp till sex månader".
Mot den bakgrunden är det svårbegripligt att Johnson kan framhärda med att brexit ska verkställas även om något avtal med EU inte går att nå. Nog för att britterna så småningom kommer att kunna sluta avtal med enskilda länder – det kommer att ta tid. För Sverige, som har Storbritannien som sjunde största handelspartner, förs inte ens några inledande samtal.
"Det vore omöjligt att samtidigt som vi vill ha ett avtal, förhandla med dem om vad som händer om vi inte har ett avtal", påpekar EU-minister Hans Dahlgren (S) i Svenska Dagbladet.
Han understryker även vad en tullmur mellan länderna skulle innebära konkret: 20 procent dyrare drycker, 12 procent dyrare kläder, 18–43 procent dyrare jordbruksvaror  …
Därtill måste enskilda handlande företag se till att skaffa nya registreringar och tillstånd. Svenskar som reser till Storbritannien gör i sin tur klokt i att se över sitt privata försäkringsskydd. Och vid långa vistelser kan det bli nödvändigt att ansöka om uppehållstillstånd.
Men mest av allt framstår varningarna för följder av en hård brexit som påminnelser om vad ett EU-medlemskap ger. De enhetliga reglerna för handel och resor över gränserna har svåröverskattad betydelse för medborgare, företag och ekonomi. Fördelarna är lika stora som lätta att ta för givna och många får nu anledning att begrunda det. I synnerhet de 66 miljoner britter som den 1 november kan vakna upp med en mer komplex relation till övriga Europa.
Med vetskap om vad som står på spel liknar Storbritanniens nuvarande val av kurs ett självskadebeteende.
För Boris Johnson borde lunchmötet vara ett lämpligt tillfälle att fundera på hur mycket han gapar över.
Gå till toppen