Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Chart väcker konstsamlarnas begär

Årets samtidskonstmässa i Köpenhamn frossar i traditionella tekniker. Det är ett smart drag att ge plats åt den unga och icke-kommersiella konsten, skriver Carolina Söderholm.

Erwin Wurm, "Stone" från Galleri Bo Bjerggaard.Bild: Jan Søndergaard

Chart Art & Design Fair

Köpenhamn, t o m 1/9.

På Charlottenborgs konsthall pratas det metall och granit, paljetter och lack, när ett handplockat urval av nordiska gallerier möter spekulanter och publik under Chart Art & Design Fair. Glöm lågmäld konceptkonst och tidskrävande videoverk, här är gott om färgstarkt måleri och uppseendeväckande conversation pieces. Årets tema är materialitet och därmed sätter alerta Chart fokus på ett växande intresse för hantverk och material inom den skandinaviska konst- och designscenen.
Astrid Myntekær, hängande kopparskulptur.Bild: Astrid Myntekær
Det är inte första gången mässan slår sig för bröstet, och lovar en upplevelse bortom branschmingel och exklusiv kommers. Sedan starten 2013 är det ett löfte man blivit allt bättre på att infria. Långt från trista montrar liknar mässan snarare en proffsig samlingsutställning. Fem nyutexaminerade konstnärer har getts fria händer i Konstakademins festsal; i satellitutställningen "Matters – rethinking materials" på Designmuseum Danmarks entrégård visas lika många unga designer, däribland Malmöbaserade Kajsa Willner. Det är ett smart drag att låta det unga och icke-kommersiella ge en attraktiv touch åt helheten.
Så har Chart kanske fått spänna musklerna lite extra hårt, när de i år fått konkurrens av nystartade Enter Art Fair. På Refshaleøn samlas i helgen ett trettiotal internationella gallerier i ett enormt tält, som för den nyfikna också går att besöka virtuellt via hemsidan.
Skulptur av Eva Zethraeus visas på Den Frie.Bild: Stockholm Modern
Charts expansion inleddes redan ifjol. Då fick så kallad collectable design – unika objekt i skärningsfältet mellan samtida konst, konsthantverk och design – sitt eget utrymme på konsthallen Den Frie vid Østerport. Så även i år och här utmärker sig bland andra Malmöbaserade Stoft. Samtidigt får egensinniga keramiska konstnärer som Sara Möller hos svenska Berg Gallery mig att fundera över konstvärldens ängsliga besatthet av gränsdragningar. Det framstår i många fall både ointressant och otidsenligt att insistera på en uppdelning mellan konst och design. Här på skånsk hemmaplan har både CG Gallery och Obra rört sig mellan zonerna på ett uppfriskande oförskräckt vis.
Ryan Schneider, ”Owl”.Bild: Galleri V1
Ingen av dem deltar på Chart som säger sig samla Nordens ledande gallerier. Det är ett påstående som man kan ta med en nypa salt. När det gäller Sverige är enbart Stockholms galleriscen representerad, medan övriga landet saknas helt. Det är en frånvaro som inte grundar sig i brist på kvalitet utan i brist på pengar. Det är hos huvudstädernas gallerier som majoriteten av landets privata och offentliga konstinköp görs, vilket också ger ekonomi att kvalificera sig till och delta i mässor av detta slag. Med det sagt är Chart ändå väl värt ett besök, inte minst för de många sinnligt njutbara upplevelser som väntar.
Gå till toppen