Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Gurkmeja är väl bra 
och gluten dåligt … eller? 
Det här vet vi om ­antiinflammatorisk kost

Alla pratar om antiinflammatorisk kost. Men vad är det egentligen och hur starkt vetenskapligt stöd finns det? Här är några ­vanliga ­påståenden och vetenskapen ­bakom.

Gurkmeja (i mitten) påstås ha antiinflammatoriska egenskaper. Men de studier som har gjorts kan inte bevisa att gurkmeja (eller egentligen ämnet kurkumin) har någon verklig antiinflammatorisk effekt.Bild: Leif R Jansson / TT
De senaste åren har intresset för så kallad antiinflammatorisk mat fullkomligt exploderat. Hälsoböcker om en antiinflammatorisk livsstil har toppat försäljningslistorna, tidningarna har fyllts med artiklar och recept på antiinflammatorisk kost och kända personer har berättat om hur de mått bättre sedan de uteslutit inflammatoriska livsmedel.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen