Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Christine Antaya: Konstkritik är nödvändig för att skriva historia

Kritikern Douglas Crimp var först med att skriva om det som kändes viktigt utan att vara tvärsäker, skriver Christine Antaya.

Andreas Franzén, ”Utan titel”.Bild: Molekyl Gallery
Det här är en kulturartikel. Analys och värderingar är skribentens egna.
Nyligen fick jag frågan om hur det är att med en examen i konstvetenskap bli kritiker. Hur går man från konstvetenskapens akademiska distans till att fälla omdömen om det som händer nu? Mitt reflexmässiga svar handlade mest om att skrivandet av konsthistoria i sig är en kritisk aktivitet: att avgöra vilka konstnärer som är viktiga.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen