Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Kvinnor på två hjul inspirerar till klimatvänlig rörelsefrihet

Cykeln är en markör för kvinnors rörelsefrihet, världen över. I Malmö arrangerades under söndagen cykelturen Fancy women bike ride, som ingår i en global rörelse.
– Målet är att andra kvinnor ska se oss cykla och bli inspirerade, säger arrangören Vasvie Issa.

Vasvie Issa frontar cykelturen på lådcykel och i rosa kappa. Turen gick från Stortorget till Västra hamnen, via Gustav Adolfs torg.Bild: Lars Brundin
Söndagen den 22 september är bilfri dag runt om i Europa, som en del av Europeiska trafikantveckan som ska uppmuntra till hållbara transporter.
BBC rapporterar om att fler än 200 vägar om totalt 27 kilometer har stängts av från bilism inne i centrala London.
I Malmö märks ingen särskild kommunal satsning i år.
Istället är det en enskild Malmöbos initiativ som sticker ut. Vasvie Issa har samlat ett gäng kvinnor i vackra klänningar och med utsmyckade cyklar för en tur i centrala Malmö.
– Vi vill visa att alla kvinnor, oavsett bakgrund och ålder, kan cykla och samtidigt känna sig feminina och vackra, förenade i en önskan om att få röra sig fritt, säger hon.
Fancy women bike ride är en idé som föddes för sju år sedan i den turkiska staden Izmir av Sema Gür. Hon ville utmana den manliga cykeldominansen, och passade på att göra det på bilfria dagen.
– Nu har det växt till en global rörelse. Idag hålls sådana här cykelturer i 120 städer, berättar Vasvie Issa, som för första gången ordnar den tjusigt inramade turen på två hjul i Malmö.
Sevgul Suleyman pyntar sin cykel med ballonger. ”Jag började själv cykla i Malmö för två år sedan, innan körde jag alltid bil. Men nu cyklar jag fram och tillbaka till jobbet, Limhamn till Värnhem varje dag. Jag vill uppmuntra till att fler få uppleva frihetskänslan”, säger Aylin Ahadi.Bild: Lars Brundin
Tretton kvinnor har slutit upp på Stortorget. De har klätt upp sig i vackra blusar och klänningar. Några bär hatt, andra hårdekorationer. Cykelkorgarna är dekorerade med ballonger, girlanger och blommor.
– Vi gör det för miljön, och för att uppmuntra fler att våga sätta sig på cykeln. Många nyanlända kvinnor behöver inspiration och hjälp för att lära sig, säger Vasvie Issa.
Aylin Ahadi håller med.
– Många som kommer hit från andra länder har aldrig lärt sig cykla. Nu kanske de lär sig i 40- eller 50-årsåldern. Cykeln är viktig för kvinnors självständighet. Plötsligt kan de ta sig till stan själva utan att vara beroende av att en man ska köra dem, säger hon.
Esin Guven, som själv alltid väljer cykeln framför bilen när hon rör sig i Malmö, vill också lyfta fram vikten av att göra städer säkrare för cyklister.
– Jag har kollegor som genomför en likadan cykeltur i Milano just nu. Jag pratade med en av dem som berättar att hon har femton minuters cykelväg till jobbet. Med bilen tar det 45. Men eftersom det inte finns några cykelvägar måste hon i så fall cykla på bilvägarna och riskera att bli påkörd.
Emel Sundström kom i hatt, scarf och en lådcykel pyntad med poppel. Maken Tage Sundström bakom styret.Bild: Lars Brundin
Fakta

Cykling i Malmö

Röda korset arrangerar cykelskolor på Seved och på Lindängen. Cykelfrämjandet anordnar också kurser, i samarbete med MKB, på Nydala. Föreningen Resurscentrum för kvinnor i Malmö driver projekt för att lära utrikesfödda kvinnor att cykla.

Visionen för Malmö stad är att ”Alla Malmöbor har rätt att cykla”· Målet är att 30 procent av alla resor som görs i staden 2030 är på cykel. 2018 låg det på 26 procent.

85 procent av Malmöcylisterna anser att staden är en bra cykelstad. Bland förbättringspotentialen nämns bredare cykelvägar. När Cykelfrämjandet rankade Sveriges cykelstäder 2018 kom Malmö först på elfte plats. Staden behöver öka sina infrastrukturinvesteringar, menar Cykelfrämjandet.

I Malmö ökar de cyklande skolbarnen. 2016 cyklade 5 av 10 barn till skolan. 2018 var siffran 6 av 10.

En åtgärd som staden har gjort de senaste åren för att förbättra för cyklister är cykelöverfarter där bilister måste lämna företräde. I nuläget finns cirka 70 sådana överfarter. När september är slut ska det enligt Malmö stad ha tillkommit ytterligare 28 överfarter.

På torsdag, den 26 september, äger Critical Mass rum i Malmö. Ett cykelevenemang arrangerat av en global rörelse som vill arbeta för ”en systemförändring av transportmedel” genom att cykla på bilvägar. Rörelsen sägs finnas i över 300 städer runt om i världen.

I dokumentären ”Bikes vs cars”(2015) skildrar Malmöfilmaren Fredrik Gertten den globala kampen mellan cyklister och massbilism.

Gå till toppen