Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Vings flygningar återupptas på tisdagen

Från och med tisdagen kommer resebyrån Vings flygningar att avgå som vanligt. Beskedet kommer efter det brittiska moderbolaget Thomas Cooks konkurs. – Vi lever kvar och satsar vidare i Norden som Vinggruppen. Vi har lyckats lösa det med Thomas Cook, säger Vings kommunikatör Charlotte Hallencreutz till TT.

Thomas Cook går i konkurs. Arkivbild.Bild: Johan Nilsson/TT
Den brittiska resejätten Thomas Cook, som äger Ving, försattes i konkurs natten mot måndag. Alla Vinggruppens avgångar från Sverige ställdes in under dagen, och drygt 3 000 svenska resenärer drabbades.
Strax efter klockan 20.30 på kvällen meddelade Ving att trafiken upptas som vanligt på tisdagen.
”Har du en inbokad resa på tisdagen kommer ditt flyg att gå som normalt. Om tidtabellsändring skulle ske, informerar vi via sms till inbokade kunder. Kunder som befinner sig på resmålen och väntar på hemresa kommer att få besked om tidtabell via sms”, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Tusentals resenärer drabbades av de inställda resorna på måndagen. I Sverige berördes totalt 1 706 resenärer som skulle ha flugit ut från Sverige medan 1 554 skulle ha återvänt. I Vinggruppen i Norden ingår varumärkena Ving, Spies, Tjäreborg och Globetrotter och totalt påverkades över 6 000 nordiska resenärer.
Konkursen för den brittiska resjätten Thomas Cook blev ett faktum under söndagen efter att ledningen inte lyckats säkra nästan 2,4 miljarder kronor som krävdes för att nå en uppgörelse med långivarna.
”Det är en fråga om djup ånger för mig och resten av styrelsen över att vi inte har lyckats. Jag vill be om ursäkt till våra flera miljoner kunder och tusentals anställda, leverantörer och samarbetspartner som har stöttat oss i många år”, säger vd Peter Fankhauser i ett skriftligt uttalande.
Den brittiska flygmyndigheten CAA arbetar nu för att få hem över 150 000 brittiska resenärer under de kommande två veckorna – den största insatsen för att få hem britter i utlandet sedan andra världskriget, skriver BBC.
Brittiska medier fylldes under måndagen med bilder på ödsliga gater men också av berättelser om personal som trots att de nyss förlorat jobbet försökte hjälpa sina resenärer. En resenär beskriver för tidningen The Guardian hur två värdar som arbetade för företaget tackat för sig vid resan till flygplatsen, för att senare falla i gråt.
Även om osäkerheten kring brexit bidragit till företagets ekonomiska kollaps är den bara en del av den ekonomiskt giftiga cocktail som fick resejätten på fall, enligt tidningen. Bland annat nämns sammanslagningen med Mytravel 2007 som innebar att Thomas Cook övertog stora skulder. Utöver det har britternas resande förändrats de senaste åren, något som har missgynnat traditionella researrangörer.
Konkursen har sänt chockvågor genom Europa, inte minst på turistintensiva orter i till exempel Grekland och Turkiet, där man befarar att den kommer att slå hårt mot besöksnäringen.
Den turkiska hotellföreningens ordförande säger till nyhetsbyrån Reuters att landet riskerar att förlora uppemot 700 000 turister årligen.
Thomas Cook bildades i Storbritannien 1841 och arrangerade då tågresor. Efter andra världskriget började bolaget med paketresor till Europa. Företaget har 22 000 anställda världen över, varav 9 000 finns i Storbritannien. Över 3 000 hotell är knutna till företaget.
Fakta

Resegarantin

Garantin innebär att resenärer får kompensation från resegarantin om deras resa ställs in eller avbryts på grund av att den som arrangerat hela eller delar av resan har gått i konkurs.

Resegarantin gäller vid paketresor bestående av minst två olika resetjänster, till exempel transport och boende, hyrbil eller en turisttjänst.

Garantin gäller inte vid resor som består av endast transport, såsom en reguljär flygbiljett.

Källa: Konsumentverket

Gå till toppen