Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Miljardavtal för nya månfärder

Ett mångmiljardavtal för bygget av rymdskepp som åter ska föra astronauter till månen har nu undertecknats med flyg- och försvarsföretaget Lockheed Martin, meddelar USA:s rymdstyrelse Nasa. Men det finns konkurrens.

Avfyrningsrampen för Orion-färderna, fotograferad när infrastrukturen testades i Florida i juni i år.Bild: John Raoux/AP/TT
Denna uppgörelse innebär att till att börja med tre Orion-kapslar byggs, för de rymduppskjutningar som kallas Artemis 3, 4 och 5. Dessa ska senast 2024 föra upp till fyra astronauter i taget, däribland den första kvinnan, till månen.
De sedan tidigare planerade Artemis 1 och 2 blir i ettans fall obemannad, och vad gäller tvåan ska turen gå förbi månen, men inte gå ner för landning.
Flygningarna ska enligt planen inledas med Artemis 1 nästa år. Men alla tidsangivelser får tas med en nypa salt, eftersom arbetet med bärraketsystemet SLS dras med förseningar.
Enligt Nasa-chefen Jim Bridenstine ska projektet etablera ”livsduglig närvaro” på vår närmaste himlakropp, även om USA nu verkar se månen mer som ett delmål för att ta sig vidare till Mars.
Men redan Artemis 2 blir epokgörande, i och med att det innebär att människor reser bortom jordens omloppsbana för första gången sedan Apollo-programmet avslutades under tidigt 1970-tal.
Rymdkapplöpningen innefattar dock konkurrens, såväl från andra världsmakter som Kina eller Indien som inom USA. Mångmiljardärer som Amazons Jeff Bezos och Teslas Elon Musk har egna rymdföretag, Blue Origin respektive Space X.
Och i synnerhet Musk är otålig. Mycket av Space X verksamhet sker på kontrakt med Nasa, men han kan också tänka sig att köra egna flygningar till månen.
– Om det skulle ta längre tid att övertala Nasa och myndigheterna att vi kan göra det jämfört med att bara göra det, så kanske vi bara gör det, sade han till tidskriften Time i juli.
– Det kanske är enklare att bara landa (Space X-farkosten) Starship på månen snarare än att övertyga Nasa om att det går.
Gå till toppen