Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Uppåt för Lommas hemtjänst i ny mätning

Kvaliteten i hemtjänsten i Lomma kommun har blivit bättre, men ligger fortfarande under genomsnittet bland landets kommuner. Många upplever att personalen har ont om tid, att de har otillräcklig hjälp och känner sig ensamma.

En stor majoritet av brukarna är nöjda med bemötandet från hemtjänstpersonalen, men färre upplever att tiden räcker för att utföra alla arbetsuppgifter.Bild: HENRIK MONTGOMERY / TT
Det visar Socialstyrelsens årliga mätning som nyligen presenterats.
Undersökningens del om Lomma bygger på enkätsvar från 173 mottagare av hemtjänst och 83 anhöriga till brukare med hemtjänst. I gruppen finns både sådana i eget boende med kommunal hemtjänst och i särskilda äldreboenden.
Enkäten innehåller en rad frågor om hur man upplever bemötande och hjälp från hemtjänsten.
Bland brukarna ökade andelen nöjda eller mycket nöjda med hemtjänsten som helhet från 67 procent 2018 till 78 procent i våras när enkäten gjordes. Bland anhöriga ökade andelen som tyckte att samarbetet med hemtjänsten fungerade bra eller mycket bra från 68 till 76 procent.
– Vi är på väg åt rätt håll, men mycket återstår att göra. Vi ser en tydlig ökning av andelen nöjda bland dem som har eget boende. Men på de särskilda äldreboendena går utvecklingen för långsamt, säger socialnämndens ordförande Susanne Borgelius (M).
– Vi kommer att fortsätta att ställa krav i täta dialoger med entreprenören Frösunda och de ansvariga på de särskilda boendena.
Bland de delar av hemtjänsten som de som får hjälp är mest nöjda med märks bemötandet från personalen (91 %). Många känner förtroende för personalen (84 %) och tycker att hänsyn tas till deras önskemål (78 %).
En lägre andel nöjda noteras när det gäller information om tillfälliga förändringar (35 %), möjlighet att påverka tidpunkt för personalens besök ( 48 %), att personalen kommer på avtalad tid (61 %) och att personalen har tillräckligt med tid för att ge den hjälp de ska (63 %).
Ungefär en tredjedel av brukarna upplever att de hjälpinsatser de beviljats inte är tillräckliga sett till deras behov.
Susanne Borgelius anser att det delvis kan bero på otydlig kommunikation.
– Jag tror att det är en fråga om att kommunicera ut biståndsbeslutet på ett bra sätt redan från början. Att vara tydlig med vad man kan förvänta sig och vad som är rimligt, säger hon.
Av undersökningen framgår också att många lider av ensamhet och att problemet är växande. 62 procent av brukarna känner sig ensamma ofta eller då och då. 2018 var siffran 55 procent.
– Jag reagerar på att så många upplever stor ensamhet. Kommunen erbjuder ju möjligheter till samvaro genom våra mötesplatser för äldre, och organisationer som röda korset ordnar olika aktiviteter.
– Men vi måste kanske bli tydligare i vår marknadsföring av det utbud som finns och diskutera hur vi bättre kan nå dem som inte har möjlighet att ta sig ut. Vi kan även diskutera hur vi skulle kunna erbjuda exempelvis måltidssällskap, säger Susanne Borgelius.

Så nöjda är brukare och anhöriga

HemtjänstmottagareAnhöriga
Burlöv90 %89 %
Kävlinge90 %88 %
Lomma78 %76 %
Lund90 %91 %
Malmö79 %79 %
Staffanstorp82 %81 %
Svedala90 %89 %
Vellinge88 %89 %
Socialstyrelsen har bland annat ställt följande frågor till brukare och anhöriga:
”Hur nöjd eller missnöjd är du sammantaget med den hemtjänst du har?”
”Hur tycker du att samarbetet mellan dig som anhörig och hemtjänsten fungerar?”
Tabellen visar andelen som svarat ”Mycket nöjd/ganska nöjd” respektive ”Mycket bra/ganska bra”
Gå till toppen