Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Robot kan bestämma vem som får vård i Staffanstorp

En ”robot” som tar hand om enklare ansökningar. Det införs nästa år i omsorgsförvaltningen. Även inom socialtjänsten finns planer på automatisk handläggning.

Arkivbild. Från och med nästa år kan det bli en robot som avgör enklare ärenden. Det kan till exempel komma att gälla hemtjänst.Bild: Sonny Thoresen
Inom omsorgsförvaltningen sköts bland annat ärenden som gäller hemtjänst, färdtjänst och personlig assistans. Från och med nästa år ska delar av förvaltningens handläggning ske automatiskt.
Förra veckan bestämde en enig omsorgsnämnd att minst två av ”processerna” på förvaltningen ska skötas av en så kallad handläggarrobot från och med nästa år. Vilka delar, och inom vilka områden inom verksamheten, är ännu inte klart.
Men tanken är att roboten ska ta hand om enklare ärenden.
– Det är för att våra handläggare ska kunna jobba mer med de komplicerade handläggningarna och lägga tid på dem, säger Richard Olsson (SD) vice ordförande i omsorgsnämnden.
Kan beslutet leda till att ni sparar in på personal?
– Det tror jag absolut inte. Handläggarna har att göra.
En annan förhoppning är att det ska leda till snabbare beslut, säger han. Och den som vill kommer att få fortsätta att träffa en fysisk handläggare.
På arbetsmarknadsförvaltningen finns liknande planer. Här handlar det om socialbidrag, och det sker inom ett projekt med SKL, Sveriges Kommuner och Landsting, som redan har satt igång.
– Vårt mål är att vi ska införa den här tekniken, säger Annette Christiansson, som är förvaltningschef.
Automatisk handläggning har redan införts på andra håll i Sverige, och har fått både ris och ros. I Trelleborg har projektet hyllats, eftersom det minskat antalet socialsekreterare som arbetar med försörjningsstöd. Man har även kunnat redovisa siffror som tyder på minskat bidragsberoende bland kommuninvånarna.
I Kungsbacka ledde projektet däremot till att personal sa upp sig, eftersom de var kritiska till att det mänskliga mötet försvann mellan den bidragssökande och handläggaren.
Gå till toppen