Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Även flyg från Kastrup kan beläggas med klimatavgifter

Även den som flyger från Kastrup kan få betala klimatavgift. Varje flygbiljett från danska flygplatser föreslås bli uppemot 45 kronor dyrare. Den nya avgiften ska stödja forskning kring klimatsmartare flyg – och inte som den svenska flygskatten gå direkt till statskassan.

Flygtrafik på Kastrup. Även här kan en typ av flygskatt komma att införas för alla flygpassagerare.Bild: Lars Brundin
Det är branschföreningen Dansk luftfart som står bakom det överraskande utspelet om en dansk variant av flygskatt.
"Grön omställning kommer inte av sig själv. Den måste stimuleras – och finansieras", heter det i ett brev som Dansk luftfart skickat till den danske klimatministern Dan Jørgensen.
Bakom förslaget står också flygbolaget SAS, arbetsgivareorganisationen Dansk industri samt ledningen för Copenhagen Airport.
Deras tanke är att det är flygbranschen som ska inkassera en ny klimatavgift från flygpassagerarna och att pengarna ska gå till en fond som stödjer forskning kring klimatsmartare luftfart. På så sätt vill initiativtagarna avstyra alla planer på att också Danmark ska få en statlig flygskatt.
– Så som branschen har det just nu kan vi ju inte ta fram de här pengarna två gånger, säger Thomas Woldbye, vd för Copenhagen Airport.
Den tänkta danska modellen skiljer sig starkt från de svenska klimatavgifterna. I Sverige betalar varje flygpassagerare sedan 2018 en flygskatt på mellan 60 och 400 kronor per resa. Den lägre avgiften gäller inrikesflyget, den högre för interkontinentala flygningar.
I Sverige har flygbranschen inlett ambitiösa forskningsprojekt för att få fram klimatsmartare flyg som i högre grad ska tankas med mer miljövänliga bränslen.
Flygbolaget Bra strävar i sitt klimatarbete efter att bli så bränslesnåla som möjligt. Vid en provflygning i maj lyckades Bra flyga från Malmö till Stockholm extremt bränslesnålt. Nettoutsläppet av koldioxid var 34 gram per passagerarkilometer – jämfört med utsläppsgränsen på 50 gram per kilometer som gäller för svenska supermiljöbilar.
Dessutom har BRA, SAS, Finnair och ytterligare åtta nordiska flygbolag gått samman i ett forskningsprojekt för att inom tio år kunna sätta in eldrivna flygplan i reguljär trafik.
Den svenska flygskatten väntas under 2019 inbringa 785 miljoner kronor till statskassan. Dessa pengar är i dagsläget inte öronmärkta för forskning kring grönare flyg.
Den föreslagna danska klimatavgiften skulle ge en årlig intäkt på 250-300 miljoner danska kronor (375-450 miljoner svenska kronor) och är tänkt att bilda ett startkapital för en större forskningsfond.
Bland de danska politiker som tidigare föreslagit en statlig dansk flygskatt välkomnas flygbranschens initiativ, men ambitionsnivån beskrivs som för låg.
Det danska vänsterpartiet SF har tidigare lagt fram förslag om en flygskatt efter svensk modell på mellan 60 och 400 danska kronor per biljett. Ett sådant förslag skulle göra den danska flygskatten dyrare än den svenska.
Gå till toppen