Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Läsartext: Det borde kosta rejält för den som slarvar med upplysning om allergener

Det var macadamianötter i kakan, men det sa kafépersonalen att det inte var. Johan Knutsson fick en allvarlig allergisk reaktion.Bild: Drago Prvulovic / TT
Jag driver ett hotell i Helsingborg. Vi har genom åren dessvärre orsakat en del felaktiga brandlarm, till exempel då vi glömt koppla bort rum/sektioner i samband med reparationer. När detta inträffar får vi en faktura från Räddningstjänsten på drygt 8 000 kronor. Jag grämer mig varje gång, men har samtidigt respekt och förståelse för att jag måste betala. En full utryckning från Räddningstjänsten kostar ju betydligt mer än så.
Jag och min hustru har en son som fick diabetes typ 1 för 1,5 år sedan. Efter sonens insjuknande har vi haft svårt med barnvakter eftersom hanteringen av sjukdomen kräver kunskap. När vi i lördags äntligen fick möjlighet till barnvakt i Malmö så åkte hela familjen dit. Vi lämnade våra söner till goda vänner på eftermiddagen och jag och hustrun kunde gå själva på stan.
Vi inledde med en kopp kaffe på ett kafé. Min fru köpte kaffet samt en kaka som hon frågade personalen om den innehöll nötter. Svaret blev nej. Eftersom jag är nötallergiker sen barnsben är jag dock väldigt försiktig och tog bara ett pyttelitet bett på kakan för att känna efter. Jag reagerade omedelbart, kakan innehöll nötter. Inte ”spår av” eller mindre mängd, utan mycket nötter.
Min fru gick in och bad att få se innehållsförteckningen och det stod klart och tydligt ”macadamianötter”. Samtidigt kände jag att mitt tillstånd förvärras och gick efter min fru för att be henne ringa en ambulans. Personalen på kaféet reagerade inte alls på detta, däremot ställde en av restauranggästerna upp och hjälpte min fru med vilken adress vi befann oss på. Restauranggästen gick sedan ut för att ta emot ambulansen medan min fru satt hos mig. Halsen började tjockna och oron tilltog. Men ambulansen kom snabbt och sjukvårdspersonalen var mycket professionell. Jag fick snabbt behandling och transport till sjukhuset. I ambulansen tänker jag ”vem ska betala detta?”.
Mitt förslag är att det utgår en avgift för denna typen av slarv med allergener, kanske 16 000 kronor. Att jag föreslår ett högre belopp än vid falska brandlarm är för att denna typen av slarv riskerar människors liv. Jag hoppas att någon politiker eller tjänsteman läser detta och kan ta mitt förslag vidare, om inte tar jag tacksamt emot tips på vem jag kan vända mig till för att driva frågan.
Stort tack till den restauranggäst som stöttade min fru, tyvärr hade vi inte sinnesnärvaro att fråga efter ditt namn. Tack också till all personal på ambulansen och Sus i Malmö som tog så väl hand om oss. Jag kände mig vara i väldigt trygga händer.
Efter fem timmar på sjukhuset kunde jag och hustrun lämna och vi hann äta en trevlig middag, men dagen blev inte som vi tänkt oss på grund av den vårdslöshet jag utsattes för av kaféet.
Johan Knutsson
Gå till toppen