Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Damklubbarna vill kunna sälja spelare: ”Får noll”

Över 40 procent av de damallsvenska klubbarnas intäkter kommer från sponsring, visar en sammanställning som EY gjort.
Att öka publikintresset är en nyckel till att förbättra ekonomin – samtidigt ligger Sverige inte nödvändigtvis efter de europeiska storklubbarna, menar Tomas Hoszek på ligaföreningen.
– Det skönmålas ibland vad som händer utomlands, säger han.

Bild: Fredrik Hedenskog
Jämförelsen av ligornas ekonomi visar att klubbarna i damallsvenskan sammantaget drog in 180 miljoner kronor förra året. Det är en ökning med 15 miljoner kronor från 2017, ungefär 9 procent.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen