Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Damklubbarna vill kunna sälja spelare: ”Får noll”

Över 40 procent av de damallsvenska klubbarnas intäkter kommer från sponsring, visar en sammanställning som EY gjort.
Att öka publikintresset är en nyckel till att förbättra ekonomin – samtidigt ligger Sverige inte nödvändigtvis efter de europeiska storklubbarna, menar Tomas Hoszek på ligaföreningen.
– Det skönmålas ibland vad som händer utomlands, säger han.

Bild: Fredrik Hedenskog
Jämförelsen av ligornas ekonomi visar att klubbarna i damallsvenskan sammantaget drog in 180 miljoner kronor förra året. Det är en ökning med 15 miljoner kronor från 2017, ungefär 9 procent.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen