Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Bonnier News köper Lokaltidningen

Bonnier News, där HD-Sydsvenskan ingår, köper Lokaltidningen. Syftet med affären är att stärka positionen på den skånska tidningsmarknaden. – Förvärvet är ett naturligt steg för oss strategiskt och kommer att ytterligare stärka vår närvaro i södra Sverige, säger Anders Eriksson, VD på Bonnier News och HD-Sydsvenskan.

Anders Eriksson, vd på Bonnier News och HD-Sydsvenskan.Bild: Lars Brundin
Idag står det klart att Bonnier News, genom HD-Sydsvenskan, tar över 100 procent av ägandet i Lokaltidningen Mediacenter AB. En gratistidning som ges ut veckovis och som når 550 000 läsare i print och digitalt.
– Bonnier News övergripande mål är att vara den ledande nyhetsaktören i Sverige. Vi befinner oss i en fas av stark tillväxt och har under året tagit en aktiv del av konsolideringen på svensk lokaltidningsmarknad i och med förvärvet av MittMedia. Förvärvet av Lokaltidningen är ett naturligt steg för oss strategiskt och kommer att ytterligare stärka Bonnier News närvaro i södra Sverige, säger Anders Eriksson, VD Bonnier News och HD-Sydsvenskan i ett pressmeddelande.
Vilka förändringar det här kommer att leda till konkret är enligt Anders Eriksson för tidigt att uttala sig om.
– Vi kommer att integrera Lokaltidningen i vår verksamhet på ett lämpligt sätt, så att vi får samordning med vår egen gratistidning Hallå, som har ett överlapp geografiskt, men även med HD-Sydsvenskan i övrigt, säger han.
Anders Eriksson ser möjliga synergieffekter på sälj där Lokaltidningen och Hallå delvis delar på samma marknad.
– Vi har redaktionella resurser som delvis bevakar samma orter, där finns det möjligheter. Sedan finns det synergier på trycksidan, där Lokaltidningen i huvudsak trycks i Danmark idag, men där vi tänker oss att vi ska trycka i egna tryckerier i Malmö. Det finns också möjligheter att samordna administration, HR och ekonomi och den typen av tjänster, säger han.
Vilken av gratistidningarna går bäst ekonomiskt?
– Det beror på hur man räknar. Båda har utmaningar lönsamhetsmässigt. Hallå har ett mindre negativt resultat, det beror också på att de har mer synergier med HD-Sydsvenskan. Sedan har de lägre omsättning, färre utgivningsorter och färre tidningar. Därför är det inte helt jämförbart.
Samtidigt köper Lokaltidningens tidigare ägare, det danska mediehuset JP/Politiken Hus, in sig i HD-Sydsvenskan och får en ägarandel på 7,3 procent och en plats i styrelsen.
– Vi har sedan tidigare en extern ägare i Wahlgrenska stiftelsen, som har en mindre ägardel än vad JP/Politiken har. Jag tror att det är positivt att få till ett samarbete med Politiken som är en professionell och duktig aktör på mediamarknaden i Danmark. Det råder ingen konkurrenssituation efter den här affären och det är också en liten post som inte begränsar Bonnier News möjligheter att driva verksamheten framåt och utveckla den, säger Anders Eriksson.
Affären innebär att HD-Sydsvenskan nu står som ägare till två gratistidningar. Sedan tidigare finns gratistidningen Hallå som delvis verkar inom samma geografiska område som Lokaltidningen.
Enligt Anders Eriksson skapar affären förutsättningar att nå bättre lönsamhet och en bättre produkt för både läsare och annonsörer.
– Vi tror på den kvalitativa lokaljournalistikens förmåga att engagera sina läsare och driva digitala läsarintäkter och vi ser fram emot att tillsammans med JP/Politikens Hus även skapa förutsättningar för fortsatta framgångar för HD-Sydsvenskan.
Fakta

Lokaltidningen

Tidningen utkommer veckovis med en räckvidd på ca 550.000 läsare i print och digitalt.

Den har idag 28 editioner som täcker 41 kommuner framförallt i Skåne, men finns också i Östergötland och Småland.

Lokaltidningen har idag 90 anställda, varav hälften inom redaktion och produktion med placering i Arlöv och annonsverksamhet fördelat på nio lokala kontor.

Gå till toppen