Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Elever kör elsparkcyklar inne på skolor – polis skickar ut lathund

Polisen får så många samtal om elsparkcyklar från Malmö skolor att de skickat ut en lathund om vilka regler som gäller. Nästa steg blir att få bolagen att spärra skotrarna på skolområdena.

Enligt Paul Nilsson, ansvarig för polisens områdesgrupp, är problemet omfattande.
– Det är väldigt många skolor som hör av sig om detta. Det handlar bland annat om elever som kör runt på skolans område, och vid något tillfälle har det även hänt inne i korridoren, säger han.
Elektriska sparkcyklar har börjat bli ett problem på Malmös skolor.Bild: Emil Langvad
Så många har hört av sig sedan i våras att Paul Nilsson förra veckan skickade ut en lathund till alla skolledare om vilka lagar och regler som gäller. Men för att verkligen komma tillrätta med busåkandet borde skolorna ta kontakt med bolagen, anser han.
– Min rekommendation är att skolorna tar kontakt med bolagen och ser om det går att spärra skotrarna så att de inte fungerar inom ett visst område, säger han.
Elskoterbolaget Voi har tidigare meddelat att de avser att sänka hastigheten på sina GPS-utrustade skotrar på vissa gågator i Malmö.
Tomas Strand, rektor på Stenkulaskolan, välkomnar polisens lathund, även om problemet är begränsat på just hans skola.
– Det har hänt tre gånger att elever kört elskotrar på skolområdet. Vi hanterar det på samma sätt som om det vore cyklar, alltså att det inte är tillåtet.
– När polisen går ut med den här informationen stärks budskapet. Vi har skickat ut lathunden till alla mentorer som i sin tur tagit upp den i klassrummen.
Att varje skola skulle kontakta bolagen och få sina skolor spärrade låter omständligt, menar Tomas Strand.
– Det får i så fall skötas centralt. Hade problemen varit större hos oss hade jag kanske tänkt annorlunda, säger han.
Enligt Sofie Cederberg, presskontakt på Voi, är det möjligt att vidta tekniska åtgärder om Malmös stad så önskar.
"Vi kan t ex implementera automatisk hastighetsbegränsning och zoner där det ej är möjligt att avsluta sin resa om parkering inte är önskvärd. Vi kommer att kontakta staden och undersöka detta", skriver hon i ett mejl till Sydsvenskan.
Gå till toppen