Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Boendeparkering är rätt väg mot ny norm

Boendeparkering är ett bra sätt att få bort en stor del av de korta, smutsiga, bilturerna, menar Henric Hagenborn.Bild: Lars Brundin
Jag håller med Rasmus Vestergård Petersen (Sydsvenskan 23 september) i kritiken mot 24-timmarsregeln för gratis parkering, men jag anser att Rasmus landar i fel slutsats.
Det skall kosta pengar att uppta kommunens mark, men inte i form av parkeringsanmärkningar.
En stor del av Malmö kommun är indelat i zoner för boendeparkering, vilket jag anser är rätt väg att gå i omvandlandet av de gator som idag har fri parkering. Limhamn får glädjande nog två nya zoner i slutet av detta året. Besökare får betala per timme och boende har möjlighet att betala per dygn, till ett kraftigt rabatterat pris. Det är tillåtet att stå parkerad sju dagar i följd, med reservation de datum gatan ska rengöras.
Med detta verktyg kan de allra smutsigaste bilresorna stävjas, generellt sett upp till fem kilometer innan motorn blivit varm, som det är att använda sin bil extremt korta sträckor bara för att den behöver flyttas. Boendeparkering förhindrar okynnesparkering och genererar plats för boende i området att uppställa sin bil.
En ständigt sjunkande p-norm visar på ett tydligt sätt att bilparkering snart inte är en rättighet, vilket jag tycker ska vara tydligt i cykelstaden Malmö.
En rättighet är möjligheten fritt vistas i det allmänna urbana rummet, där bilens utrymme planeras till ett funktionellt minimum.
Henric Hagenborn
Gå till toppen