Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Mössen som erövrade världen – en myllrande fest för ögat

Torben Kuhlmann skapar visuella tekniska äventyr om makalösa pionjärmöss.

Vår hjältemus testar sin dykarklocka i en trygg miljö inför djuphavsdykningen.Bild: Torben Kuhlmann Lilla Piratförlaget
Som liten var Torben Kuhlmann förtrollad av makalösa manicker, hänfört stirrade han på bilder av Leonardo da Vincis ritningar över primitiva flygmaskiner. "I fantasin fungerade de alltid", sa han från Bokmässans scen i Göteborg nyligen.
Han ville själv uppfinna det fantastiska. "Men när man blir äldre inser man att det kanske inte är ett realistiskt mål". Med sina böcker "Lindbergh – en äventyrlig berättelse om en flygande mus" (ABC Forlag), "Armstrong – den första musen på månen" (Lilla Piratförlaget) och "Edison – musen och den försvunna skatten" (Lilla Piratförlaget) gör han – tillsammans med sina pionjärer till möss – det han inte riktigt lyckades med i verkligheten.
Torben Kuhlmann.Bild: Privat
Framförallt är Torben Kuhlmanns (född 1982) böcker, som nu erövrar världen, visuella fyrverkerier. Lika lämpliga som detaljerade bilderböcker för dagisbarn som för läsande skolbarn som vill ge sig ut på äventyr i teknikens namn. Det som blev "Lindbergh" var Kuhlmanns examensarbete på konstskolan HAW i Hamburg. Här upptäckte han sina möss och deras värld av enorma perspektivskiften. Från scenen på Bokmässan berättade Kuhlmann om hur han utifrån en skiss och en "kameravinkel" lägger lager på lager av vattenfärger. Innan dess har han läst in sig i detalj på sitt ämne, om det nu handlar om luftfart eller månlandningar. "Du måste veta mycket om något för att lita på din fantasi. Jag vill sätta läsaren i en situation där det här nästan kunde vara sant", säger han.
Det är inte en och samma mus som korsar Atlanten i flygplan, landar på månen eller, som i nya "Edison" dyker till havets botten efter en gammal skatt - som visar sig vara glödlampans lösning. Det är generationer av möss, som har inspirerat varandra. Möss som står på tidigare musgiganters skuldror, om man så vill. På liknande vis står Kuhlmann i skuld till sin barndoms läsäventyr. På det första uppslaget i "Edison" befinner vi oss i en bokhandel, där våra hjältar mössen, iklädda skolryggsäckar, ska ta sig till sitt universitet genom ett hål i väggen. Men först spanar de ut över bokhandelns skatt av litteratur, där verk av Herman Melville, Jules Vernes, Robert Louis Stevenson och HG Wells skymtar.
Denna svaghet för 1800-talets teknikoptimistiska värld, med hittills bara manliga, västerländska pionjärer som inspirationskällor, kan kännas en aning daterad under en klimatkris där makalösa maskiners energitörst ses med nya ögon. För den som tror att teknikens under kommer att rädda oss är mössens kreativitet kanske snarare ljuset i tunneln. Kuhlmann roar sig, som inom den steampunk-genre med samma förebilder som växte fram under 1980-talet, med anakronistiska inslag. All estetiskt tilltalande teknik kan existera samtidigt, så kan skepp vara i 1800-talssnitt medan bilar är 1950-talsmässiga amerikanare. Det är en myllrande fest för ögat – och ett äventyr för små och stora barn.
På försättsbladen till "Edison" finns ritningarna till vår hjältemus alla undervattensfarkoster, naturligtvis har Torben Kuhlmann tecknat dem med en touch av Leonardo da Vinci.
Gå till toppen