Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsarbrev om upphandling, Malmö och solceller.

Detta är ett läsarbrev. Åsikterna är skribentens egna.
Chrisander svarar om solceller på tak.
I ledaren signerad Mats Skogkär ”Malmö borde lämna energin åt marknaden” (21/10) ställer sig tidningen frågande till idén om att försöka täcka stadens industritak med solceller med hjälp av ett bolag där Malmö stad har en huvudroll:
Varför ska kommunen lägga sig i detta när det finns en marknad som kan ta sig an uppgiften?
För det första är det viktigt att understryka att den här idén ska mynna ut i ett samarbete med näringslivet och den kommer inte att förverkligas om det inte finns ett intresse från ägarna till industritaken att vara med. Med andra ord vill jag inte påstå att jag vet bättre än ägarna vilken el de behöver, men jag är övertygad om att de är intresserade av att använda solel om den finns lättillgänglig.
Den förnybara energin i Malmö har inte utvecklats särskilt snabbt eller effektivt. Det finns en mängd orsaker, som snåriga bygglovsregler, skatterättsliga aspekter och ryckiga signaler från staten när det gäller investeringsstöd.
Om regelverket är avskräckande komplicerat så är det väl bättre att förenkla reglerna, säger Skogkär.
Jag håller med, men mitt och kommunens inflytande på nationell lagstiftning är begränsat och jag anser att vi som kommun inte har råd att vänta på ”rätt” lagstiftning, utan måste agera inom de ramar som finns och försöka påverka situationen i önskvärd riktning.
Det är bättre att försöka hitta egna vägar för att skapa strukturer som kan ta oss framåt, och även om denna idé inte är hela lösningen för att nå våra mål om förnybar energi så är det ett aktivt steg i rätt riktning.
I bolaget ämnar inte kommunen själv bygga upp den detaljerade kompetensen, en partner har kunskap på det området. Ett kommunalt bolag kan tillföra en långsiktig inställning med tydligt miljöfokus. Ägarna till industritaken har sannolikt fullt fokus på att skapa värde för sina aktieägare. De har möjligtvis svårt att försvara långsiktiga investeringar i egen elförsörjning eftersom elpriset redan är lågt på grund av skattefördelar. Incitamenten är helt enkelt inte tillräckliga.
Men om man på ett lätt sätt erbjuds att få tillgång till solel från sitt eget tak och samtidigt göra en insats för klimatet så tror jag att Malmös näringsliv är med.
Simon Chrisander (L)
kommunalråd för stadsbyggnad och miljö
Naivt att välja Apotekstjänst
Offentliga inköpare har gång efter annan visat på viss inkompetens avseende avtalsutformning, analys och logistikkunskap. Det senaste exemplet är ett antal regioner som slutit avtal med Apotekstjänst, som tydligen påtagit sig ett uppdrag utan nödvändiga åtgärder för kommande volymer.
För att en mellanhand ska vara motiverad ska den kunna sänka de totala logistikkostnaderna mellan tillverkare och slutförbrukare. För att kunna göra detta måste Apotekstjänst garantera en hög servicenivå. Lagerstyrningssystem innehåller många parametrar för att säkerställa den tid det normalt tar från beställning till inleverans. Säkerhetslager är speciellt viktigt för varor som aldrig får ta slut.
Apotekstjänst verkar ha missat att ändra beställningspunkterna och beställningsvolymerna för att ta höjd för ökade volymer mot sina leverantörer. Moderna datasystem klarar detta med automatik.
Det går också att ana en viss naivitet bland inköparna.
Apotekstjänst har slutit ett avtal som de inte har haft kapacitet att fullfölja. Avtalet omfattar endast ett värde av 50 miljoner (SDS 23/10). Jag vågar inte räkna på hur många miljoner detta leverantörsbyte har kostat skattebetalarna.
Ingemar Granelli
Gå till toppen