Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ledare: Stärk barns rätt till svenska. Genom språkförskola.

Anna Ekström pekar ut riktningen.Bild: Jonas Ekströmer/TT
Barn börjar skolan med olika förutsättningar. De kommer från olika miljöer och med olika mognad och förkunskaper. Vissa kan redan läsa, medan andra knappt vet vilka bokstäverna är. Sådant är skolan lyckligtvis bra på att jämna ut. Genom att möta eleverna på deras respektive nivåer ger pedagogerna alla möjlighet att följa med på kunskapsresan. Men det finns sådant som är svårt att kompensera för även med bästa tänkbara pedagogik. Dit hör de fall då barnen saknar tillräckliga kunskaper i svenska – i språket, i sederna, i samhället.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen