Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Full och trött – nu har fartygskaptenen dömts

Kaptenen på Baltic Carrier var både full och trött, därför gick fartyget på grund på Hittarpsrevet norr om Helsingborg. Nu har kaptenen fått sitt straff.

Baltic Carrier fastnade på Hittarpsrevet på grund av en berusad och sovande befälhavare. Nu har han dömts.Bild: Björn Lilja
Det var den 24 september i år som fartyget Baltic Carrier passerade Helsingborg norrut och gick på grund på Hittarpsrevet. Den 45-årige kaptenen som hade vakten vaknade av grundstötningen.
Olyckan upptäcktes snart av svenska myndigheter som beordrade kaptenen att bli kvar på platsen och inte försöka ta sig loss.
Men han gjorde ett försök och lyckades. Fast bara för att fastna igen kort därpå. Och där blev han kvar tills Kustbevakningen kom ombord.
Kaptenen greps, fördes i land och häktades.
Nu har han fått sin dom – 100 dagsböter om 50 kronor. Men han behöver inte betala några pengar, Malmö tingsrätt anser att han suttit inlåst så länge att det ska kvittas mot böterna.
Det är inte helt ovanligt att fartyg på färd norrut genom Öresund går på grund norr om Helsingborg. För när de passerat Helsingborg ska de vika av åt vänster, vilket en del missar att göra.
Sammanlagt 13 fartyg har gått på grund där sedan 1985. Fem gånger på grund av att den som hade befälet sov på sin post. Tre gånger har berusning varit förklaringen. Bara en enda gång var det ett tekniskt fel som ställde till det.
Inte någon av gångerna har det skett några utsläpp vid grundstötningen.
Gå till toppen