Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Varför jaga en dement 97-åring som inte ens kan skriva sitt eget namn?

Sonen till 97-åriga E tycker att Sparbanken Skåne borde vara bättre på att välja vem man riktar sina frågor till.Bild: Ingemar D Kristiansen
Från Sparbanken Skåne fick min mor E för ett tag sedan ett kuvert med en ganska ansenlig mängd frågor om vilka insättningar/betalningar som görs på hennes konto, om behållning, om medborgarskap och liknande samt en begäran om att svar skulle lämnas med kopia av id-handling vidimerad av två personer. Brevet inleddes med att man vill lära känna sina kunder bättre. Allt i syfte att underlätta bankens arbete mot penningtvätt.
Eftersom E är 97 år gammal, endast har lägre pension som inkomst, litet samlat kapital och har varit kund i banken i dess olika skepnader sedan vår familj flyttade till Lund i slutet av 1950-talet, så tänkte jag att det nog var ett massutskick som hade drabbat E av misstag. Banken har ju haft ganska god tid på sig – cirka 60 år - att lära känna henne och se vilka transaktioner som förekommer. Därför borde detta väl kunna lösas med ett enkelt telefonsamtal.
Så icke. Vid samtal med banken så upplyste jag utöver ovanstående om att E sedan några år är svårt dement. Hon känner inte igen sina barn och kommer inte ihåg deras namn. Hon har så klart ingen dator och har heller ingen telefon eftersom hon varken kan svara eller ringa. Bor på demensboende.
Biter inte ett dugg! Sparbanken Skåne framhärdar med en dåres envishet i att svar måste lämnas och att id-handling måste skickas in. Hallå banken! Kul att ha med er att göra! Mor E 97 år, svårt dement, kan inte skriva sitt eget namn. Transaktionerna som förekommer på hennes konto är autogiro till kommunen avseende kost och logi, pensionsinsättningar samt cirka varannan månad mina betalningar till fotvårdsspecialisten som kommer till boendet och till apoteket.
Säger till banken att det är jag som borde granskas (har långtgående fullmakt från E liggande hos banken vilket medför att det är jag som betalar hennes räkningar, deklarerar och gör allt annat).
Hjälper inte. Får besked om att kontot kommer att spärras om svar inte inkommer. Får bita i det sura och svara. Hämtar ut hennes id på boendet. Tar kopia. Ordnar med att två personer vidimerar. Dessvärre visar det sig att id-kortets bäst före-datum har gått ut. Skickar in svaren på alla frågor och bevittnat utgånget id. Upplyser samtidigt i skrivet meddelande om omständigheterna enligt ovan samt om att sjukvården godtar detta utgångna id och att min förhoppning är att banken också skall göra så.
Banken kontrar med att man inte fått vidimerad kopia av id-kort (det är just det de har fått) samt att man istället kan godta av två personer bevittnad id från fullmaktshavaren. Får återigen ge mig av för att ta kopia och ordna med att två personer bevittnar min underskrift.
Vad är det som pågår? Klarar inte banken av att från sina utskick selektera bort 97 år gamla människor som har överlåtit sina bankaffärer till fullmaktshavare? Saknar banken dessutom förmåga att göra enskild bedömning av en gammal trogen kund och ta in information som fullmaktshavaren lämnar? Uppenbarligen inte. Istället skall jag behöva tramsa runt i omgångar och ta kopior och blanda in andra personer att bevittna.
För drygt en månad sedan när jag skickade in id till banken så frågade jag varför man håller på på ovan angivet sätt. Har ännu inte hört något! Förmår banken inte heller att svara sina kunder?
Att se sin egen kära mor formligen tyna bort mentalt är ingen känslomässig lek. Att då behöva syssla med saker som rör henne och som bottnar i något som får betraktas som ren och skär idioti gör inte saken bättre!
Sonen till E som undrar vad Sparbanken Skåne håller på med

Svar:

Först och främst vill vi be om ursäkt för vår bristande lyhördhet när du kontaktade oss. Även om Penningtvättslagen ställer höga krav på att vi som bank ska ha god kunskap om alla våra kunder och deras bankaffärer, borde vi vara bättre än så här. Sedan vill vi också tacka för dina synpunkter. De ger oss en möjlighet att förbättra oss, och vi kommer därför redan idag att se över våra rutiner.
Kristian Svensson Pressansvarig
Gå till toppen