Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Trafikverkets beräkningar för E22 bör göras om och utsläppspriset räknas upp

Varje kilo koldioxid som inte släpps ut ska värderas som 7 kronor i samhällsekonomisk vinst, skriver Jonas Brunner.Bild: Bengt Arvidson
Sydsvenskan rapporterar den 19 oktober att Trafikverket har godkänt planerna på att bygga ut E22 genom Lund med en ny avfart och nya filer. Kapacitetsutbyggnader i vägtrafiksystemet leder per definition till ökade trafikmängder (så kallad inducerad trafik, ett sedan 1996 väl belagt fenomen). Med en infrastrukturplanering som istället för prognoser tar avstamp i samhälleliga mål om begränsad klimatpåverkan och minskning av transporternas utsläpp med 70 procent fram till 2030 hade projektet förmodligen skrinlagts för länge sedan.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen