Öppet brev till HSB Skånes ägare: ”Fulspel förtal och undanhållande av korrekt information”

"Före detta valberedning i HSB Skåne väljer att ta bladet från munnen för att informera medlemmarna/ägarna om det som fortfarande pågår bakom fasaden till HSB Skåne.
Det känns angeläget att medlemmarna får information om de härskartekniker som ledningen och styrelsen använder sig av. Redan 2017 skrev Sydsvenskan om att det på ledningsnivå förekom härskartekniker som påverkade personalen. Många fick sluta, och än idag mår flera personer dåligt av det som hänt.
Anmärkningsvärt är att detta fortsätter och nu också drabbar förtroendevalda, vilket allvarligt kan skada den demokratiska ordningen som ska råda inom HSB. Det får inte förekomma att Vd:n kontrollerar såväl styrelse som valberedning.
Maktfullkomligheten blir total när avsatta förtroendevalda revisorer används som budbärare i försöken att förmå valberedningen att avgå under mandatperioden. Det som också är ytterst anmärkningsvärt är att förbundsordförande Anders Lago i HSB riksförbund vid flera tillfällen varit på HSB Skånes huvudkontor i Lund, för att stötta ledningen och styrelsens åtgärder för att avsätta valberedningen.
Detta resulterade i att fd förtroendevalda revisorer på HSB Skånes årsstämma 2019 presenterade en revision över valberedningens arbete som gällde föregående års mandatperiod 2017-2018. Revisionen innehöll en rad felaktigheter som egentligen bara bekräftade att det inte gjorts någon granskning av valberedningens arbete, utan texten var en efterkonstruktion och omskrivning för att skuldbelägga valberedningen för det interna problem som uppstod på ledningsnivå efter stämman 2018, där ledningen och styrelsen bär ansvaret till uppkomna problem. Upplägget i presentationen förledde stämmodeltagare att tro att revisionen även gällde mandatperioden 2018-2019, varvid hela valberedningen entledigades.
Konsekvenserna av detta blev att styrelsen nu handlägger nomineringar på ny valberedning, som ska väljas på extra stämma i november. I praktiken innebär detta att Vd:n och styrelsen kan handplocka personer till valberedning som föreslås till fullmäktige, i tron att detta blir demokratiska val. Det blev på många sätt en annorlunda stämma i våras, som av många uppfattades som rörig och tillrättalagd.
Stämman var synnerligen välregisserad, med syfte att genom fulspel förtal och undanhållande av korrekt information förleda fullmäktige att rösta fram beslut utifrån ledningens och styrelsens önskemål. Efter stämman fortsatte härskarteknikerna gentemot avgående valberedning då ledningen och styrelsen genom dubbelbestraffning avskedade de som också varit HSB ledamöter i flera föreningar. Det finns mycket mera att berätta om det som hänt och fortfarande pågår inom HSB Skånes ledning. Fortsättning följer...
Gå till toppen