Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Förbud mot spelreklam inte uteslutet

Investeringar i spelreklam i Sverige har minskat kraftigt sedan omregleringen av spelmarknaden trädde i kraft vid årsskiftet, enligt ny statistik. En framgång, enligt den ansvarige ministern Ardalan Shekarabi (S), som dock kräver fortsatt hårda tag mot reklamen, och som inte utesluter ett totalförbud i Sverige.

Socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi utesluter inte ett förbud mot spelreklam i Sverige.Bild: Fredrik Sandberg/TT
– Vår slutsats är att omregleringen har varit en framgång hittills. Det var många som inte trodde att vi skulle lyckas ta hit de bolag som var verksamma mot den svenska spelmarknaden, men kanaliseringen är mycket hög, säger Shekarabi på en presskonferens, där ny statistik om spelbolagens investeringar i spelreklam presenterades.
Under 2018 investerade spelbolagen 7,3 miljarder kronor i marknadsföring, och så här långt under 2019 är siffran 4,3 miljarder. Sedan den nya spellagen infördes den 1 januari har investeringarna i reklam minskat med 44 procent.
– Det välkomnar vi, men ser fortsatt behovet av att jobba med att ändra lagstiftningen. Vi får förslag på vårt bord nästa år om att kraftigt begränsa den aggressiva spelreklamen, säger Shekarabi till TT och syftar på Spelmarknadsutredningen som ska presentera förslag i oktober 2020.
TT: Andra länder har helt förbjudit spelreklam, kan det bli aktuellt även i Sverige?
– Ja, vi har inte uteslutit några alternativ. Utredningen har fått ett brett mandat och de har alla möjligheter att föreslå det som krävs för att vi ska kunna skydda konsumenterna.
Han har själv varit på besök Italien, som är ett av de länder som helt har förbjudit spelreklam.
– Men vi tittar också på Belgien och Storbritannien som har infört mer riktade regleringar mot de farligaste och mest aggressiva formerna av spelreklam. Så vi tittar brett på erfarenheter från andra länder, säger han.
I samband med omregleringen vid årsskiftet lanserades även sajten Spelpaus, där personer kan stänga av sig från spelande hos samtliga spelföretag som har svensk spellicens. Där har nu 44 000 personer stängt av sig själva i Sverige. Utvecklingen har varit över förväntan, anser Shekarabi.
– Det visar att det är många som har ett problemspelande, och nu finns den här möjligheten att stänga av sig. Det är väldigt bra.
Fakta

Spelreklam efter omregleringen

Under 2018 investerade spelbolagen 7,3 miljarder kronor i spelreklam. Hittills under 2019 har spelreklamen omsatt 4,3 miljarder kronor, en minskning med 16 procent jämfört med samma period 2018.

Sedan den nya spellagen infördes den 1 januari har investeringarna i spelreklam minskat med 44 procent.

Sedan den 1 januari har Spelinspektionen inlett 41 tillsynsärenden av licenserade bolag som misstänkts bryta mot spellagen. 28 av ärendena har lett till sanktioner för regelbrott. Likaså har Konsumentverket påbörjat 26 ärenden, där 90 procent har avslutats med frivillig rättelse från bolagen.

Källa: Regeringskansliet, TNS-Sifo, Spelinspektionen och Konsumentverket.

Gå till toppen