Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

L rekryterar känd skoldebattör

Liberalerna ser behov av att förnya sin skolpolitik. Skoldebattören Isak Skogstad har rekryterats för att ta fram nya idéer.

Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni (L) presenterade sin nya skolpolitiska expert, Isak SkogstadBild: Claudio Bresciani/TT
– Vi behöver den allra främsta experten på svensk skola och svensk skolpolitik, säger Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni.
Skogstad är gymnasielärare i grunden, men har gjort sig känd som en stark skoldebattör.
– Jag ser fram emot att sätta mig bakom en datorskärm och arbeta för partiet. Jag kliver ner från scenen, säger Skogstad.
Hans uppdrag som tjänsteman hos Liberalerna blir att bistå partiledaren Sabuni och partiets skolpolitiske talesperson Roger Haddad. Det ska framförallt ske genom att utveckla Liberalernas skolpolitik med nya idéer.
Liberalernas förnyelse av skolpolitiken lanseras bland annat som ”Kunskapsskolan 2.0.” Det handlar, enligt L, om att lärarutbildningarna måste fokusera mer på evidensbaserade metoder för undervisning i stället för ”abstrakta pedagogiska teorier”.
– Vi ska ha en bra och stark lärarutbildning som på riktigt och på allvar förbereder lärarstudenter för ett liv i klassummet, säger Skogstad.
”Kunskapsskolan 2.0” handlar också om att se till att läroplanerna fokuserar på vad elever ska lära sig inom de olika ämnena.
L beskriver ”Kunskapskolan 2.0” bland annat som en fortsatt kamp mot flumskolan. Som exempel på flum nämns tankar om att digitaliseringen i skolan kan ta över lärarens roll.
– Läraren är helt avgörande i klassrummet, säger Skogstad
L vill också göra mer för att förbättra lärarnas arbetsmiljö och studiero i skolan, samt mer för att skolan ska bli mer likvärdig.
Det fria skolsystemet och det fria skolvalet har ofta pekats ut som en viktig orsak till att svensk skola brister när det gäller likvärdighet.
Skogstad har själv tidigare kallat skolmarknaden för dysfunktionell.
– Jag tror att både friskolesystemet och det fria skolvalet kommer att vara områden vi behöver titta på framgent, säger han.
Skogstad menar att man både måste titta på hur man ska bevara familjers möjlighet att välja skola åt sina barn, men också titta på hur man kan motverka den segregation som systemet bidrar till.
Han understryker dock att det är boendesegregationen i Sverige som är det underliggande problemet.
– Jag känner mig helt trygg med att Nyamko är en politiker som både vågar ompröva tidigare ståndpunkter och ta fram ny policy för att adressera nya problem, säger Skogstad.
Enligt Nyamko Sabuni är problemet att många i utsatta områden inte gör ett aktivt skolval eftersom de känner att de inte har tillräcklig kunskap och information.
– Frågan är hur vi får fler att välja skola, så att inte de som kommer nya till vårt land och placeras i utsatta områden tvingas att gå i den närmaste skolan, säger Sabuni.
Gå till toppen