Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ikeas vinst växer inte – trots ökad försäljning

Trots att Ikeas försäljning ökade med 6,5 procent förra året står vinsten och stampar för Inter Ikea, som äger Ikea-varumärket och utvecklar möbeljättens sortiment. Förklaringen är att kunderna handlar allt mer på nätet.

Försäljningen i samtliga Ikeas varuhus, citybutiker och näthandel i världen landade förra året på 41,3 miljarder euro – motsvarande drygt 440 miljarder kronor – under räkenskapsåret 2018/19, som avslutades i augusti. Det motsvarar en ökad försäljning på 6,5 procent, jämfört med året före.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen