Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Johan Malmberg: Re:Publics nedläggning är en stor förlust

Tidningen var den kanske främsta plantskolan för berättande bildjournalistik.

Det här är en kulturartikel. Analys och värderingar är skribentens egna.
Beskedet om Re:Publics nedläggning kom i veckan, och resulterade endast i sporadiska notiser.
Händelsen vore, milt sagt, värd mer.
Sedan starten 2005 har tidningen varit den kanske främsta plantskolan för berättande bildjournalistik utanför dagspressen. Och i dagspressen har bildberättande blivit en lyx som i dag få mediehus anser sig ha råd med. Inte minst har Re:Public varit en rastplats för bildreportage från utlandet, inte sällan tagna av unga ambitiösa fotografer som annars inte haft avsättning för sina bilder.
Re:Publics troligen mest kända nummer under dessa femton år är #33-34 från 2014. Det innehöll den då okände fotografen Alexander Mahmouds reportage "Hem till byn". Han berättar om sina hemtrakters växande främlingsfientlighet i bild, men också i en korthuggen text som var tvåtusentalets kanske mest drabbande illustration av en alltmer oförblommerad rasism.
I skymundan av det reportaget publicerade Moa Karlberg i samma nummer reportaget om Brandy, som växte upp i en trailer i Missouri. Karlberg följde henne under ett decennium och gestaltade gripande det sociala arvet i form av tidigt föräldraskap, trailerboende och missbruk.
Mahmoud och Karlberg. Och på senare tid fotografer som Nèha Hirve, Carlos Zaya och Carl-Johan Utsi. Hur många är de inte som fått och tagit chansen genom Re:Public, att vidga världar via djuplodande reportage där text och bild varit absolut förbundna. Nu och framgent riskerar de att aldrig bli publicerade.
Det är en stor förlust.
Gå till toppen