Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

En ny ”Star wars”-hjälte gör entré

Respawn Entertainment har jobbat tätt med Lucasfilm för att skapa ett nytt kapitel i den växande ”Star wars”-sagan. Med ljussabel i hand, droid på axeln och kraften ständigt närvarande ska Cal Kestis bekämpa ondskan. – Det är en dröm som går i uppfyllelse, säger Aaron Contreras, huvudansvarig för berättandet i ”Star wars jedi: Fallen order”.

Cal Kestis är inte en färdig jediriddare när spelet inleds. Han växer dock under spelets gång. Pressbild.Bild: Respawn/EA/TT
Det är en mörk tid i en galax långt, långt borta. Före detta jedilärlingen Cal Kestis håller sig undan sedan order 66 utfärdats, vilken i princip innebär att alla jediriddare ska dödas.
– ”Star wars jedi: Fallen order” utspelar sig mellan Episod III och Episod IV. Republiken är över, och kejsaren och imperiet är helt dominerande. Det är den värsta tänkbara perioden att vara en jediriddare i, säger Aaron Contreras vid utvecklaren Respawn Entertainment.
Spelaren tvingas bekämpa stormtroopers och är ständigt jagad av kejsarens underhuggare, som bekämpar alla rester av den utslagna jediorden.
– Cal har en väldigt komplicerad relation till sitt förflutna, med mycket smärta och spärrar som hindrar honom från att inse sin sanna potential. Berättelsens kärna är att Cal tvingas möta sina misslyckanden och uppleva motståndskraften i att ta sig upp på fötterna igen.
Det är på sätt och vis en traditionell uppväxtskildring, som påminner om hjältarna i ”Star wars”-filmerna. Men för Respawn var det viktigt att Cal Kestis skiljer sig från Luke Skywalker och Rey. Cal är inte alls lika mäktig, och kommer att misslyckas i högre utsträckning, enligt Contreras. Målet var att skapa en berättelse som direkt känns som ”Star wars”, men där berättelsen är ny och har en annorlunda ton.
Lucasfilm och Disney är rädda om sitt ”Star wars”, och har granskat manus, figurer och spelets innehåll under arbetets gång.
– De kunde ge återkoppling på allt från grammatiska fel till kritik mot den dramatiska strukturen. Men oftast fokuserade de på det som hade med ”Star wars” att göra. Varje gång vi gjorde något som var jedi- eller kraftrelaterat, var de noggranna med att vi tolkade det korrekt.
Samarbetet innebär också att spelets innehåll adderas till det växande ”Star wars”-universumet.
– Det är förvånande hur mycket Lucasfilm lät oss skapa. Cals uppgift under spelet är att återställa jediordern. Tidigt i spelet så får han se några nya planeter som vi skapat för spelet och upptäcker ett stort mysterium om galaxen som blir central för spelet, säger Contreras om vad spelet tillför.
Spelmekaniskt har Respawn lagt ner mycket tid på att få ljussabeln – ”som är speciell och har en unik historia” – att kännas rätt.
– Striderna handlar om att hitta en öppning eller försöka att skaffa dig ett övertag, snarare än att bara svinga sabeln.
Som jedilärling utvecklas Cal under spelets gång, och får fler attackvarianter och nya kraftförmågor. Redan från början kan han sakta ner vissa objekt, som strålen från fiendens vapen.
Tidigt träffar protagonisten även sin följeslagare, droiden BD1, som oftast sitter på hans axel.
– BD1 är en utforskardroid. Hans jobb är att följa med när du utforskar och då ta hand om dig. Han scannar saker i världen och han kan läka dig på kommando. Jag skapade honom utefter min hund, en Boston terrier, så mycket av hans uppträdande är som en liten hund som är väldigt synkad med dig, säger Aaron Contreras.
”Star wars jedi: Fallen order” släpps till Playstation 4, Xbox one och pc den 15 november.
Fakta

Reser mellan planeter

En viktig del av spelupplevelsen i "Star wars jedi: Fallen order" är möjligheten att resa till andra planeter nästan som man vill. Bland planeterna finns Chewbaccas hemplanet Kashyyyk, den steniga Zeffo och den farliga röda Dathomir, där den mörka kraften är stark.

– Vi försöker att ge spelaren makten att resa vart den vill, när den vill. Du kommer att upptäcka nya platser du kan resa till, och när du vill kan du hoppa in i ditt skepp och resa till ställen du tidigare varit, säger Respawns Aaron Contreras.

I takt med att Cal Kestis får nya förmågor kommer platser som tidigare inte varit tillgängliga att låsas upp, med olika belöningar och hemligheter.

Resorna mellan planeterna sker utan laddningsskärmar, i stället innebär det en chans för Cal att bygga relationer med de övriga besättningsmedlemmarna ombord på fartyget Stinger Mantis.

Gå till toppen