Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Debattinlägg: ”Politiker måste våga säkerställa förutsättningarna för rektorerna.”

Vi uppmanar Malmös politiker och ledande tjänstemän att fundera på om rektorerna i staden kan arbeta i enlighet med sitt kärnuppdrag. Om så inte är fallet behöver systemet ses över. Det skriver Matz Nilsson och Jörgen Håkansson, Skolledarförbundet, som i Malmö idag presenterar en professionsdeklaration för rektorsyrket.

Nyckeln till en positiv utvecklingsspiral ligger i rektorernas möjligheter att styra och leda skolan, skriver artikelförfattarna.Bild: Leif R Jansson / TT
Malmö står, liksom så många kommuner i Sverige, inför växande utmaningar inom välfärdssektorn. Den rådande konjunkturen ser ut att mattas av, något som i förlängningen leder till minskade skatteintäkter. Att Malmö har en ung befolkning gör också att trycket på förskola och skola är högt.
De utmaningar som Malmö står inför kan inte mötas med besparingar eller nedskärningar inom skola och utbildning.
För att kvalitetssäkra styrningen av förskolan och skolan och minska risken för att olika skolor i Malmö ger olika bra utbildning, jobbar kommunen med projektet Varje elevs bästa skola. Ambitionen verkar bra men vi vill passa på att göra ett viktigt inspel. Vi vet hur politiker kan hitta ett ledningssystem som fokuserar på att ge de bästa förutsättningarna för en bra verksamhet. De behöver börja med att lyssna på rektorerna.
Skolan har allt för länge varit ett slagfält för politiska strateger av olika kulörer. Nu är det istället dags att skolledarna får ett större inflytande över vilka insatser som ska prioriteras.
Sveriges Skolledarförbunds medlemmar, som är rektorer i förskola och skola, har en djup och bred kunskap om var resurser behöver läggas för att få bästa möjliga resultat. Rektorerna måste ha ett avgörande inflytande över hur resurserna ska användas.
För att visa att skolledarnas främsta lojalitet alltid ska ligga hos eleverna och deras möjligheter till en bra utbildning, har Sveriges Skolledarförbund tagit fram en professionsdeklaration för rektorsyrket. Deklarationen tydliggör vad en rektor ska göra och kunna för att klara av att bygga en stark organisation med kapacitet att hjälpa alla barn och elever att nå skolans mål.
Vi presenterar idag deklarationen vid ett möte med lokala politiker och skolledare i Malmö.
Ett av syftena med professionsdeklarationen är att visa vilka delar av skolans uppdrag som måste värnas i sämre ekonomiska tider och vad som ligger utanför och kan prioriteras bort om det är nödvändigt.
Såväl svenska som internationella rapporter visar att skolledarna har stor betydelse för väl fungerande skolor. I skolor som ofta byter ledare stannar utvecklingsarbetet av och eleverna drabbas genom sämre utbildning och försämrade livschanser.
Nyckeln till en positiv utvecklingsspiral ligger i rektorernas möjligheter att styra och leda skolan.
Får rektorerna möjlighet att fokusera på de områden som professionsdeklarationen lyfter fram, att leda lärarna, se till att undervisningen är likvärdig för alla elever och ta ansvar för arbetsmiljön, så kommer de att kunna och vilja stanna längre på sina poster och därmed göra sina skolor till trygga, attraktiva och dynamiska arbetsplatser för såväl lärare som elever.
Politiker måste våga och orka börja i rätt ände och säkerställa förutsättningarna för rektorerna. Allt för att uppnå ett bra lokalt ledarskap.
Vi uppmanar Malmös politiker och ledande tjänstemän att fundera på om rektorerna i staden kan arbeta i enlighet med sitt kärnuppdrag, de punkter som Skolledarförbundet lyfter fram. Om så inte är fallet behöver systemet ses över.
Matz Nilsson, förbundsordförande för Sveriges Skolledarförbund.
Jörgen Håkansson, ordförande för Sveriges Skolledarförbunds lokalavdelning i Malmö.
Gå till toppen