Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

S-kritik mot kommunens omstridda reklamfilm: Vad är syftet?

Ett dygn efter att Staffanstorps reklamfilm presenterats hade filmen väckt stor uppmärksamhet i såväl traditionella som sociala medier.

Skärmdump från Staffanstorps kommuns reklamfilm på Youtube. Flytten går från en otrygg storstad. Scenerna är inspelade i Malmö.
Filmen skildrar en barnfamiljs flytt – från den otrygga staden där de trakasseras av ett ungdomsgäng, till en lugn villaförort. Filmens första scener är inspelade på Möllevången i Malmö.
S-politikern och oppositionsrådet i Staffanstorp Pierre Sjöström, är kritisk till att man marknadsför Staffanstorp på bekostnad av en annan kommun.
Han ser tydliga referenser till Malmö i filmen, även om kommundirektör Per Almström menar att man inte pekar ut någon stad.
– Vi har många kvaliteter att framhålla: Vi har Uppåkra som arkeologisk ort, vi har stambanan som passerar, nära till Sturup, bra förskolor och skolor, äldreomsorg som utvecklas. Allt det hade man kunnat lyfta fram i en film, säger Pierre Sjöström.
Läs också Otrygg familj flyttar från Möllevången i Malmö – i Staffanstorps nya reklamfilm
Han är också kritisk till att kommunen lägger pengar på att ta fram en reklamfilm. Enligt uppgifter han fått är kostnaden för filmen runt 90 000 kronor.
– Man måste ställa sig frågan: Vad är syftet? Vi behöver faktiskt inte locka fler invånare, åtminstone inte i snabbare takt än vi redan gör. Vi växer med 2 procent per år. Det är knappt vi hinner med att bygga förskolor och skolor, med så pass stor tillväxt.
Från Staffanstorps kommuns reklamfilm på Youtube.
Filmen hade ett drygt dygn efter att den publicerats 60 000 visningar på Youtube. I sociala medier hörs såväl kritiska röster som hyllningar. Bland annat påpekar kritikerna att bara vita personer syns i filmen.
Pierre Sjöström reagerade själv på att den kioskägare som syns i filmen är vit, medan personen som driver den aktuella kiosken i verkligheten har utländsk bakgrund.
– Men jag har fått reda på i efterhand att samtliga personer i filmen är skådespelare. Ordningsvakterna är inga riktiga ordningsvakter heller. Jag tror inte att det är medvetet gjort.
Han anser däremot att kommunen medverkar till en polarisering. Filmen har bland annat lyfts på flera främlingsfientliga sajter.
– Filmen visar i bilder på olika sätt att det skulle vara jättebra i den ena kommunen, men avskyvärt i den andra.
– Man glömmer att vi också drabbades en sprängning för inte så länge sedan. Bilden av idyllen Staffanstorp stämmer inte riktigt heller.
Komikern Anders Jansson är bland dem som gett sig in i debatten. Han hälsar via Twitter, som ombud för sin folkkära karaktär, Staffanstorpsbon Tiffany Persson, att "hon nu tar emot anbud från andra skånska kommuner om en framtida flytt."
Anders Mellberg, kommunikationsdirektör hos Malmö stad, konstaterar också att filmen lett till en polariserad diskussion i sociala medier.
– Och det är mycket som är positivt för Malmö i de diskussionerna.
– För mig är god marknadsföring att berätta om vad man själv har, och vad man själv kan leverera. Inte att hävda sig själv eller sin verksamhet på andras bekostnad. Vi i Malmö stad sätter stort värde på att samarbeta med andra, inte minst våra grannkommuner.
Anders Mellberg konstaterar samtidigt att Malmö är en stad med stor inflyttning.
– Vi är den storstad som växer mest, inte minst på grund av inflyttningen. Varje år de senaste åren har befolkningen ökat med runt 5000 personer. Och det som är viktigt att notera i sammanhanget är att alla är välkomna hit.
Tidningen har under tisdagseftermiddagen försökt nå kommunstyrelsens ordförande Christian Sonesson (M) för en kommentar.
Gå till toppen