Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

VM-medalj till HD-Sydsvenskan vid mediegala i Berlin

HD-Sydsvenskan vann silver i tävlingen Native Advertising Awards som avgjordes på tisdagen vid en gala i Berlin. I konkurrens med världsledande publicister och mediebolag prisades HD-Sydsvenskan för sitt annonssamarbete med Mobilia köpcentrum i Malmö.

Pia Rehnquist, chefredaktör och ansvarig utgivare för Sydsvenskan.Bild: Albin Brönmark
På tisdagen blev Bonnier News Brand Studio, kommersiell innovationsavdelning inom Bonnier, vinnare under galan i Berlin, och i sällskap med andra ledande aktörer inom content marketing visade man framfötterna med nio finalplatser – fler än exempelvis New York Times, CNN och Guardian. I det här fallet knep HD-Sydsvenskans kommersiella arbetsgrupp inom Bonnier News Brand Studio en silverpeng för kampanjen “Okänt nummer”, som är ett samarbete med Mobilia köpcentrum i Malmö.
– Vi var tidigt ute med satsningen på native-annonsering som vi idag ligger i framkant inom, och det är jätteroligt att vi uppmärksammas för detta med ett VM-silver. Det betyder väldigt mycket för oss och för våra framtida satsningar inom området, säger Pia Rehnquist, chefredaktör och ansvarig utgivare för Sydsvenskan.
Begreppet Native advertising handlar om betalda annonser i en utformning som ska smälta in i sin omgivning, exempelvis på sydsvenskan.se. Samtidigt måste budskapet tydligt märkas med en inramning och en förklaring om att annonsen är köpt.
Vid galan i Berlin belönades det svenska mediehuset med sammanlagt fyra guld, fyra silver och ett brons. Bland annat utsågs Anna Arvidsson, Head of Bonnier News Brand Studio, till Årets marknadsförare.
–2019 var året då teknologin tvingade oss att utmana vår kreativa och empatiska förmåga till det yttersta, utan att tumma på effekten, säger Anna Arvidsson.
Gå till toppen