Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ingrid Runsten: ”Klimatet är ingen snackis inför H22.”

För kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson (M) tycks klimatet vara en icke-fråga inför stadsmässan H22.Bild: Sven-Erik Svensson
Detta är en opinionstext av en fristående kolumnist. Åsikterna är skribentens egna.
H55 – Hälsingborgsutställningen 1955 – var en internationell stormönstring av sin tids form och arkitektur. På H99, bomässan i Helsingborg, kunde besökarna titta in i de nybyggda husen i Norra hamnen och lägenheterna med sundsutsikt.
H22, som nu förbereds, måste bli något annat och mer än att få titta in i nybyggda lägenheter i Oceanhamnen med sundsutsikt. Om Liberalerna fått bestämma, vilket de ju inte får, hade mässan inte blivit av alls. Mässan finansieras genom en aktieutdelning från Helsingborgs Hamn AB på cirka 250 miljoner. I en debattartikel i Helsingborgs Dagblad argumenterar kommunalrådet Maria Winberg Nordström (L) för att istället lägga pengarna på välfärden; på de behov som finns inom skola, vård, omsorg och socialtjänst.
Det är fint att Liberalerna visar att det är ett parti med egen vilja och inte bara en byggkloss i den M-ledda allians som styr Helsingborg. Har de rätt? Det beror på vad man gör av mässan.
Än så länge verkar det ganska luddigt. I en replik argumenterar kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson (M) och vice ordförande Jan Björklund (S) för mässan. De använder olika former av ordet ”innovation” sex gånger i texten, men klimatet nämns inte alls.
Nyligen arrangerades vad som kallades H22-summit på Helsingborgs arena för att starta förberedelserna. Helsingborg ska visa att staden ligger "i framkant”. Digitalisering och innovationer ska skapa en hållbar stad.
I en artikel i Helsingborgs Dagblad förklarar H22-projektledaren Soraya Axelsson att sådant som var en ”snackis” för bara några år sedan oftast inte är aktuellt idag. Micco Grönholm, med titeln ”head of future” på Helsingborgs stad, menar att man måste ta ett helhetsgrepp på stadens utmaningar. På H22 ska därför livskvalitet, hållbarhet och smarta lösningar kopplas samman.
För att övertyga även i Stockholm har Helsingborgs stad numera en ”påverkansstrateg” placerad där. Den förra kommunikationschefen Cecilia Eklund, som ändå skulle flytta dit, har fått i uppdrag att lobba för en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör och för nationell närvaro på H22.
Men om vi tar fasta på vad Soraya Axelsson sade om snackisar, så är dagens kanske inte alls aktuella om några år, när det väl är dags för mässan.
Troligen är frågan om HH-tunneln då avgjord. Nästa år väntas den statliga dansk-svenska HH-utredningen vara klar. Bland alla fördelar som nämns på Helsingborgs stads hemsida finns denna:
”En fast förbindelse i norra Öresund minskar sårbarheten med att endast ha en fast förbindelse.”
Samma argument använder Malmö för att nästa fasta förbindelse ska bli en metro mellan Malmö och Köpenhamn. Och Malmö har något som kan smälla högre än en påverkansstrateg i Stockholm, nämligen Köpenhamnspolitiker på sin sida.
Om HH-förbindelsen inte blir av blir annan infrastruktur ännu viktigare för Helsingborg, som bättre järnvägsförbindelser både norrut och söderut. Även att ha kvar kontrollen över Öresundskraft kan visa sig viktigt.
Här är en spaning:
Klimatet är ingen H22 snackis, det är viktigt på riktigt. 2022 har städerna världen över tagit en ledande roll. Många städer har utlyst klimatnödläge och fyllt det med konkret innehåll.
Men hoppsan, det där med klimatnödläge är inget för kommunledningen. En stadsmässa 2022 som inte har klimatet i centrum har inget berättigande. Ska mässan bli värd pengarna måste hållbarhet vara mer än en klädsam accessoar för en stad i framkant.
Gå till toppen