Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Facebooks regler stoppar feminism i annonser

Facebooks nya regler mot politiskt innehåll i annonser tycks ställa till problem för aktörer som arbetar med jämställdhet och kvinnohistoria. En av dem är Malmötidskriften Historiskan, vars reklam med bild på ett nummer om 100-årsminnet av den kvinnliga rösträttskampen stoppades av företaget.

Tidskriften Historiskan startades 2015 och lyfter fram kvinnors roll i historien. Pressbild.
– Jag har varken resurser, tid eller den kunskap som krävs för att stå upp mot en jätte som Facebook. Det är svårt att lista ut hur jag ska kunna formulera annonser så att de inte stoppas, säger Eva Bonde, chefredaktör för Historiskan med kontor i Malmö.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen