Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Clas Ohlson vänder sig mot Staffanstorps reklamfilm – vill bli blurrade

Detaljhandelsföretaget Clas Ohlson begär att få bli bortklippta ur Staffanstorps kommuns omtalade reklamfilm. Deras varumärke syns på flyttkartonger i videon, vilket de inte har gett tillstånd till, skriver Dagens Nyheter.

Skärmdump från Staffanstorps informationsfilm.
Staffanstorps informationsfilm har blivit en riktig snackis och har visats över 240 000 gånger på Youtube. Kritik har riktats både mot svartmålningen av Malmö, och även mot att filmen endast innehåller vita människor.
I filmen flyttar, eller flyr, en familj från grannkommunen Malmö till ett färgsprakande Staffanstorp. När familjen lastar ur sina flyttkartonger i sin nya stad syns Clas Ohlsons logga tydligt.
– Vi har fått frågor från kunder om vi har samarbetat om filmen eller sponsrat den, och vi har svarat att vi inte är inblandade. Vi har också påtalat för Staffanstorps kommun att filmen använder vårt varumärke utan tillstånd, säger företagets kommunikationschef Niklas Carlsson till DN.
I ett mejl från Staffanstorps kommundirektör Per Almström till Dagens Nyheter skriver han att Clas Ohlson uppmanat dem att klippa om filmen eller blurra de scener där deras logga syns, men att de inte fått någon motivering till varför de vill det. Han menar att bolaget inte används i något marknadsföringssyfte och att inga andra företag vars produkter syns har hört av sig med synpunkter.
Niklas Carlsson på Clas Ohlson menar att användningen av deras varumärke utan ett godkännande är skäl nog för att de ska klippas bort ur filmen.
Gå till toppen