Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Staffanstorpsbo om reklamfilmen ”Känns lite desperat”

Förra veckan hamnade Staffanstorp åter i det nationella blickfånget – efter att kommunen publicerat en omstridd reklamfilm. Men vad säger Staffanstorpsborna själva, några dagar efter att debattvågorna börjat lägga sig?

Amanda Tall och Isabelle Mattsson säger att de trivs i Staffanstorp. ”Det är en jordnära kommun”, säger Isabelle Mattsson. Däremot tycker de att det var onödigt av kommunen att lägga pengar på en reklamfilm.Bild: Astrid Adelgren
Kommunens reklamfilm skildrar en barnfamiljs flytt – från den otrygga staden där de trakasseras av ett ungdomsgäng, till en lugn villaförort. Filmens första scener är inspelade på Möllevången i Malmö.
Filmen har väckt stor uppmärksamhet i såväl traditionella som sociala medier– och har både kritiserats och hyllats. Kritikerna menar bland annat att Staffanstorp marknadsför sig på bekostnad av en annan kommun, och att filmen medverkar till polarisering.
Johnny Andersson tycker att det var onödigt att lägga pengar på en reklamfilm. ”Folk flyttar ju hit ändå”.Bild: Astrid Adelgren
– Det är ”hånigt”, man skäms för att bo i Staffanstorp, säger Staffanstorpsbon Johnny Andersson, som vi träffar på torget.
Trots att han själv känner sig trygg i kommunen, tycker han att filmen målar upp en starkt överdriven bild.
– Här är långt ifrån felfritt, säger han, och hänvisar till händelser som sprängningen vid polishuset för drygt en månad sedan.
– Det är inte så att det är bättre här än någon annanstans. Det känns som att de styrande politikerna bara vill plocka poänger och hacka ner på vissa grupper.
Sydsvenskan har begärt ut fakturorna för reklamfilmen. Exklusive moms hamnar de på 128 633 kronor.
För dyrt, tycker Amanda Tall och Isabelle Mattsson – även om de samtidigt tycker det är lite kul att kommunen fått en reklamfilm.
– Men jag brukar själv göra små filmer med mobilen och skulle kunna göra en sådan film för noll kronor på fem minuter, säger Amanda Tall.
– Ja, det känns lite desperat, säger Isabelle Mattsson.
De har inte själva sett filmen. Men säger att de känner sig ganska trygga i Staffanstorp.
– På kvällen kan det vara lite obehagligt, men då går jag ändå inte ut, säger Isabelle Mattsson.
Annelise Stigsen har bott tre år i Staffanstorp.Bild: Astrid Adelgren
Annelise Stigsen, som är ute och går med hunden, har inte heller sett filmen. Men känner inte igen sig i bilden av Staffanstorp som en särskilt trygg kommun.
– Det kanske är lite tryggare än i Malmö. Men jag känner mig inte trygg med att gå ut på kvällarna. Det är inget liv här, om något skulle hända är det inte säkert att någon skulle höra.
Hon är inte förtjust i att kommunen lägger skattepengar på en reklamfilm.
– Det är för dåligt. De borde lägga pengar på annat, som att förbättra belysningen.
Tidningen har i veckan sökt Staffanstorps kommundirektör Per Almström, som endast vill svara på frågor via mejl.
Per Almströms uppfattning är att filmen överlag har varit positiv för kommunen.
– Filmen har berört många och har uppmärksammats nationellt i de flesta medier. Därtill kommer nästan en kvarts miljon visningar på Youtube, om man ser på reaktionerna så är två tredjedelar positiva till filmen, skriver han.
– Kostnaden för detta har varit 98 000 kronor, vilket får ses som en låg kostnad för den uppmärksamhet och spridning filmen har fått. Hade vi valt att annonsera med en helsida i dagspressen hade det kostat betydligt mer för kommuninvånarna.
Fotnot. För reklamfilmen betalade kommunen produktionsbolaget Shape & brand 98 633 kronor exklusive moms. Till det tillkom ytterligare en faktura på 30 000 kronor exklusive moms för en senare beställning med ombearbetning till fyra kortfilmer för sociala medier. Totalt 128 633 kronor. För kommunen är momsen ingen kostnad, då den är avdragsgill.
Gå till toppen