Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Modevärlden går samman – satsar på svensk ull

Grovt och stickigt – eller mjukt, varmt och hållbart? Varje år slängs eller bränns majoriteten av svensk ull, men det är på väg att förändras. I veckan togs ett avgörande steg när flera modeföretag träffades för att gemensamt skapa en standard för svensk ull.

Ullen har varit en biprodukt för många svenska fårbönder. Det mesta kastas bort, samtidigt som Sverige importerar ull för miljoner. Men nu börjar svenska klädmärken få upp ögonen för den inhemska ullen. Arkivbild.Bild: Fredrik Sandberg/TT
Sedan ett drygt år tillbaka pågår ett projekt för att hjälpa modebranschen att få upp ögonen för den svenska ullen, en biprodukt som i dag vanligen slängs och bränns.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen