Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Lärartätheten i Svedala blir bättre

Från en bottenplacering närmar sig Svedalas skolor nu rikssnittet när det gäller antalet elever per lärare.

Lärartätheten i grundskolan i Svedala ska förbättras. Nästa år riktas extra pengar mot lågstadiet.Bild: Gorm Kallestad
12,2 elever per lärare. Så ser lärartätheten ut i Svedala, enligt en sammanställning som kommunen gjort i höst.
– Vi närmar oss rikssnittet, som det såg ut 2018. Det är vi väldigt glada och stolta över, det fanns ett stort behov, säger grundskolechef Lise-lott Nilsson.
Hur Svedala står sig i jämförelse när Skolverket presenterar statistiken för läsåret 2019/2020 återstår att se, men förra året låg rikssnittet på 12,1 elever per lärare.
I Svedalas budget inför 2018 drogs en fyra års-satsning i gång för att öka personaltätheten i grundskolan, med hjälp av 2,6 miljoner extra per år.
Då stod det klart att Svedala halkat efter. Av landets 290 kommuner var det bara 25 som hade lägre lärartäthet i grundskolan under 2017.
När Lärarförbundet i år presenterade sin ranking över Sveriges skolkommuner hade Svedala klättrat till plats 30 – men låg åter i botten när det gäller lärartäthet: på plats 277 av 290. Siffror som avser förskola, grundskola och fritidshem under 2018.
2,6 miljoner beräknas räcka till ungefär 4,5 lärartjänster. Men hur mycket personal som nyanställts i och med satsningen är svårt att säga, enligt Lise-lott Nilsson.
– En del kan ha gått till att utöka tjänster som inte varit på heltid. Vi har planerat utifrån verksamheternas behov och gjort en ganska jämn fördelning. Alla fyra högstadieskolor har fått ta del av pengarna.
Satsningen har under 2019 i första hand riktats mot högstadiet. Inför nästa år ska tre miljoner skjutas till.
2020 blir det fokus på lågstadiet.
– Då tänker vi på tidiga insatser. Det är där barnen ska knäcka läskoden och lära sig alla grundläggande färdigheter. Gör de det tidigt så vinner alla på det, säger Lise-lott Nilsson.
Finns det någon målsättning för hur lärartätheten ska se ut?
– Vi har inte satt en specifik siffra. Däremot är det viktigt att vi håller oss kring rikssnittet eller bättre. Det handlar om politikens prioriteringar och pengar.
Räcker pengarna som nu satsas?
– Frågar jag mina rektorer så säger de att vi behöver mer pengar. Jag kan höra en viss frustration, det finns en känsla av att inte riktigt räcka till. Och tittar man på hur elevpengen ser ut nationellt så ligger vi lågt.
När det gäller resurser till undervisning hamnade Svedala i Lärarförbundets senaste ranking på plats 210 av 290.
– Pengarna räcker, men det är klart att vi önskar mer för att kunna göra ett ännu bättre jobb. Men det handlar inte bara om huvuden, utan om kvalitet. Jag tycker att rektorerna är duktiga på att använda resurserna, och vi har en hög lärarbehörighet, på 93,7 procent.
Fakta

Lärartäthet i Svedala

Antal elever per lärare i kommunens grundskolor sedan 2010 (i jämförelse med rikssnittet):

2019: 12,2 (enl. kommunens sammanställning, ingen statistik på riksnivå klar)

2018: 12,7 (12,1)

2017: 13,2 (12,1)

2016: 13,1 (12)

2015: 12,8 (12,2)

2014: 12,3 (12,1)

2013: 11,5 (12,1)

2012: 11,9 (12,1)

2011: 12 (12,1)

2010: 12,4 (12,1)

Källa: Skolverket

Gå till toppen