Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Kaos i klassrummen, fler grupprum behövs

När man har ett grupprum per klassrum så blir det för lite. Det är ofta som olika lärare ger ut uppgifter och säger ”ni kan sitta ute om ni vill”. Då blir det ”krig” om grupprummen, sofforna och biblioteket.
På vår skola finns det ett grupprum per klassrum, det behövs fler. Det räcker med att en klass ska ha ett grupparbete och delar upp sig över grupprummen så är det kört för alla andra klasser som har lektioner i samma korridor att få ett grupprum den lektionen. Detta leder i sin tur till att ljudnivån i klassrummet förmodligen kommer att vara otroligt hög ifall man ska diskutera eller bara ska hjälpa varandra.
Fler grupprum leder till mer arbetsro som i sin tur leder till att elever som tar skolan seriöst får rätt undervisning och i slutändan bättre betyg.
Antalet grupprum kan även skapa ångest och stress för vissa, det kan till exempel vara så att det bara finns ett grupprum per klassrum på din skola och du vet att du inte kommer att vara den första att springa till grupprummet för du kanske inte är snabbast i klassen. Känslan i din kropp kanske då blir att du inte ens orkar försöka att springa dit, ifall det då istället finns fler grupprum så existerar inte den stressen för då måste du inte komma först för att få sitta i ett grupprum.
Ofta måste man även ta hänsyn till personerna på skolan som har en eller flera diagnoser, som dyslexi eller adhd. Det är även en anledning till att fler grupprum behövs eftersom de med diagnoser ibland behöver ha en lägre ljudnivå på lektionerna. Fokuset borde vara på det läraren går igenom istället för att de ska sitta och tänka på att ljudnivån är för hög.
På skolan jag går på är det även så att det är som två delar, det ser lite ut som två ben som går ut, de som ritade vår skola kunde istället har gjort gångar mellan korridorerna och i de gångarna skulle man då kunna ha en massa grupprum.
Eftersom att skolan jag går på inte kan byggas om nu så är en lösning att sätta in skärmar i klassrummen som delar av som grupprum. Ifall skärmarna också är lite ljuddämpande och isolerande så dämpar det den höga ljudnivån i klassrummet och fler barn och ungdomar kommer då att kunna fokusera bättre, även om dem har diagnoser.
Klara Sandström Rutsborgskolan, Bjärred
Gå till toppen