Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Vi behöver bättre miljö och kortare dagar

Vi har för mycket skola och för lite fritid. Högstadieelever går ungefär 33 timmar i skolan varje vecka vilket blir 660 timmar per termin. Det är för mycket för en person tycker jag. Sedan har man massvis med prov och läxor som ska göras vilket tar ännu längre tid.
Vi har väldigt dålig arbetsmiljö i skolan. Osköna stolar, tråkiga klassrum och dåliga placeringar. Man orkar inte sitta och lyssna i 40-90 minuter och göra en massa tråkiga uppgifter. Alla gör exakt samma sak även om de har olika tankar, framtidsplaner och hur bra man är i ämnet. Jag själv är jättetrött när jag kommer hem från skolan. Även om jag sover bra, äter bra och tränar. Sen ska man också hinna med läxor när man här hemma. Varje vecka kan vi ha flera glosor i flera olika ämnen. Då blir det svårt att hinna med träningar och vara med kompisar på fritiden. Att röra sig visar att man får bättre betyg och skolan kan ibland hindra mig från att gå på vissa träningar eftersom jag måste plugga inför ett prov jag har i veckan. Skolan kan skapa utmattning eftersom det är så mycket stress med att få ett A. En del av problemen med övervikt bland unga kommer från skolan eftersom det är så långa dagar och det är så mycket läxor för vissa elever vilket gör att de inte kan gå på sina aktiviteter.
Titta på till exempel Finland som har kortare skoldagar, längre lov och inga läxor. De gör skolan mer människovänlig. En undersökning visade att Sverige låg på 35:e plats i världen på bästa skolor medan Finland låg på 8:e plats. Även om de har korta skoldagar och långa lov så funkar det jättebra och eleverna är väldigt glada över det. Jag själv upplever att vi bedöms för hur vi kommer ihåg istället för hur vi kan lösa saker. Om vi har begreppsprov så bedöms vi absolut inte på hur bra vi är i ämnet utan hur bra minne vi har.
Lösningarna är att byta ut stolarna mot skönare stolar, inte trästolar, eller bara använd dynor, bättre färger i klassrummen inte tomma väggar och inte dystra färger, mer organiserat och annan bordsplacering istället för att borden sitter i rader så kan vi ha dem i kvadrater. Det blir mindre dystert i klassrummet då. Ändra hur vi bedömer elever – det är hyfsat bra just nu men det kan bli ännu bättre.
Hannes Braun
Gå till toppen