Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Amarone – är succésagan på väg mot sitt slut?

Vinerna från Valpolicella har länge varit storsäljare men under 2018 gick exporten ner med tio procent och för amarone sex procent. I Sverige har försäljningen av amarone sjunkit med 40 procent sedan 2012. Är succésagan på väg mot sitt slut?

Producenter i Valpolicella berättar att framgången gjort att produktionen ökat snabbt och medfört att vingårdar planterats på fel ställen. Ofta i bördiga dalgångar, där skördeuttagen är höga och druvorna av lägre kvalitetBild: Kent Hult
”Jag dricker bara amarone.” Det hörde jag ofta personer säga under middagar i Sverige för ett par år sedan. Vinerna från Italiens nordöstra hörn gjorde succé i början på 2000-talet, speciellt i Norden, USA och Tyskland. Italienarna är förvånande över hur uppskattade dessa alkoholstinna, fylliga och fruktiga viner är utomlands. Själva kallar italienarna amarone för vino da meditazione, meditationsvin, något man dricker någon enstaka gång per år. ”Italienare är kanske inte direkt kända för att meditera”, skojade en vinproducent när vi pratade om hur italienarna såg på amarone.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen