Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Det vi gör får snöbollseffekter – utöva din makt som konsument i julhandeln

Vi lever just nu i en fantastisk tid av köpmöjligheter och klimatvilja, skriver Fredrik Andrén-Sandberg.Bild: Niklas Gustavsson
Detta är en insändare. Åsikterna är skribentens egna.
Vi befinner oss just nu i en helt unik tidsperiod i människans historia. Bieffekterna av det vi gör som människor har nu blivit så betydande att vi faktiskt är på väg att knuffa vår planets klimat- och ekosystem över tröskelpunkter där vi inte längre kan stoppa de dramatiska förändringar som kan komma att följa.
Att tusentals personer samlas för att protestera mot klimatförstörelsen på fredagar kan därför ses som ett bra första steg, men nu behöver vi tillsammans ta det till nästa nivå som ger en verklig direkt positiv inverkan på klimatet - nu är det dags för att shoppa!
Våra personliga val kan göra för att faktiskt radikalt ändra hur det globala ekonomiska maskineriet fungerar. Möjligheten att rösta var fjärde år kan vara viktigt, men det är nog så viktigt att ta kontroll över vad man lägger sina pengar på, varje dag!
Företag och industrier är ansvariga för stor del av de utsläppen som uppkommer globalt, men enbart för att deras produkter efterfrågas och konsumeras av oss. Om vi vill att samhället ska ställa om, måste vi därför också använda vår makt som konsumenter att faktiskt se till att de produkter vi köper produceras på ett riktigt sätt. Företag och länder är inte dummare än att de då reagerar genom att erbjuda de produkterna och tjänsterna som vi efterfrågar.
Vi har därmed stora möjligheter att förbättra världen genom hur vi väljer att konsumera och leva. Huruvida vi som konsumenter väljer att köpa en elbil istället för fossil bil, eller ser till att andra produkter vi köper har låga utsläpp när vi använder dem. Men framför allt också vara tidiga användare av nischprodukter som gör positiv skillnad så att dessa kan utvecklas till attraktiva produkter för massmarknaden.
Att rädda klimatet och vår miljö är förvånansvärt billigt, och vi har själva stor makt att styra över det!
Det vi gör har dessutom snöbollseffekter! Om vi köper solceller eller vindkraft i Sverige, driver det nämligen ner kostnaden för solceller och vindkraft i hela världen - vilket gör att tekniken byggs ut i andra områden där de kanske än mer behövs. Exempelvis innebar Tysklands tidiga lokala utbyggnad av solenergi att forskning och storskalighet drev ner priset till hållbara nivåer, så att vi idag kan bygga ut solenergi globalt utan aktivt stöd i stora delar av världen.
På samma vis kan vi börja välja fossilfri cement och stål till våra byggnader, två byggmaterial som idag globalt står för mer än 8 gånger så stora utsläpp som hela världens flygtrafik tillsammans.
Vi kan som konsumenter kräva att våra kläder, som idag står för 10 procent av de globala klimatutsläppen har en lägre klimatpåverkan, samt att grödorna vi äter hjälper till att binda kol i jorden istället för att släppa ut den till atmosfären. Plasten till våra förpackningar ska bort, eller vara nedbrytnings- och förnybar!
Vi lever just nu i en fantastisk tid av köpmöjligheter och klimatvilja, låt oss ta tillvara på den tillsammans - shoppa klimatklokt inför Julen!
Fredrik Andrén-Sandberg Flyingeby
Gå till toppen