Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Influerare – vår tids reklampelare

I stället för traditionell reklam är det numera influerare som hjälper företagen att få fart på julkommersen. Men hur stor påverkan har de egentligen på vår köpprocess?

Therese Lindgren är en av Sveriges största youtubers och influencers.Bild: Lars Pehrson/SvD/TT
Influencer marketing, eller marknadsföring via influerare, växer i rekordfart. Enligt Institutet för reklam och marknadsföring, IRM, har annonsörers investeringar i influerare växt från 205 miljoner kronor 2014 till ca 800 miljoner 2018. I år ligger prognosen på 950 miljoner kronor.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen