Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Lundabiskopen är skeptisk till hbtq-altartavlan i Malmö

Lundabiskopen Johan Tyrberg är skeptisk till den extra altartavla med hbtq-motiv som hänger i Sankt Pauli kyrka i Malmö.
– En gnostisk tavla hör inte hemma i Svenska kyrkan, säger han.
Nu överväger kyrkoherden att ta bort tavlan. Besked kommer strax före jul.

Elisabeth Ohlson Wallins verk "Paradiset" hänger sedan första advent i S:t Pauli kyrka i Malmö som en extra altartavla. Hon skildrar hur några hbtq-personer kretsar kring kunskapens frukt.Bild: Karin Rosvall/TT
För sju år sedan skänkte konstnären Elisabeth Ohlson Wallin altartavlan "Paradiset" till domkyrkan i Skara, men domstiftet tackade nej. Tavlan hamnade i stället i Malmö och invigdes på första advent i Sankt Pauli kyrka.
– Vi är så stolta. Och evigt tacksamma för Elisabet Ohlson Wallins konstnärskap, sade församlingsprästen Sofia Tunebro.
Den extra altartavlan har sedan dess blivit föremål för infekterad debatt. Enligt kyrkliga kritiker går den emot kyrkans teologi. Samtidigt har Sankt Paulis präster fått hot från nättroll på yttersta högerkanten.
Nu sällar sig lundabiskopen Johan Tyrberg till skeptikerna. Han ger i en intervju i den kristna dagstidningen Dagen sin syn på att tavlan hänger i en svensk kyrka.
– En gnostisk tavla hör så klart inte hemma i Svenska kyrkan, men jag har ännu inte gjort en analys, säger han.
Att biskopen omtalar den nya altartavlan som "gnostisk" innebär att tavlan kan föra fram en annan definition av det kristna budskapet än vad som är brukligt i Svenska kyrkan.
– Altartavlans uppgift är att vara en teologisk markering, det är en del av kyrkans förkunnelse. Där måste det teologiska värdet vara högt. Den övriga konsten i en kyrka har inte samma teologiska krav på sig, snarare brukar det konstnärliga perspektivet väga tyngre där, säger Tyrberg.
Lundabiskopen vill dock inte "gå i vägen" för Malmös kyrkoherde Per Svensson genom att uttala sig om tavlan bör vara kvar eller tas bort.
Johan Tyrberg, biskop i Lunds stift.Bild: Ingemar D Kristiansen
Johan Tyrberg utgår från att Per Svensson tar beslut om tavlans framtid. Det bör enligt Lundabiskopen göras innan julhelgen.
– Jag har pratat med kyrkoherden och sagt att han måste tänka igenom detta, säger Tyrberg.
Per Svensson säger till Sydsvenskan att han informerat biskopen om tavelstriden, men att han ännu inte fattat beslut om huruvida tavlan ska bli kvar.
– Jag har precis varit i kyrkan och tittat på den. Jag konfererar med ett antal personer om tavlans framtid.
– Vissa hävdar att den är gnostisk. Men det gör inte biskopen. Det han säger är att den ska bort om den är gnostisk. Jag jobbar själv med frågan. Gnostikerna skiljer ju starkt på kroppsligt och andligt och hävdar att det andliga är mer värt, säger kyrkoherden.
Enligt honom är den nya målningen ingen altartavla, även om den omtalats så i media.
– Den sitter vid sidan om altartavlan som ett komplement. Den är däremot politisk. Den har ett starkt uttryck för samkönad kärlek. Det budskapet ställer Svenska kyrkan upp på. Vi viger ju samkönade par.
När kommer beslutet om huruvida tavlan blir kvar i kyrkan?
– Vi har sysslat med de här frågorna sedan år 33. Ni får vänta några dagar på besked. Det blir i god tid före jul.
Gå till toppen