Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Thomas Millroth: Elisabeth Ohlson Wallins altartavla i S:t Pauli gav identifikation åt fler

Att alla är välkomna i församlingen är viktigare än ett motiv, anser Thomas Millroth.

Elisabeth Ohlson Wallins ”Paradiset”, som nu flyttats från kyrkorummet i S:t Pauli kyrka.Bild: Johan Nilsson/TT
Det här är en kulturartikel. Analys och värderingar är skribentens egna.
Kyrkan säger sig vilja stå på god teologisk grund. Det är en besvärlig hållning. Genom åren har den ju skiftat ordentligt. Ett sent exempel är alla dessa Mariabilder som numera släppts in i kyrkorna utan att Svenska kyrkan övergått till katolicism. I en kyrka borde det vara församlingen som så att säga är den kollektiva kvinnliga partnern till Kristus, en aktiv roll i samtal med det gudomliga.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen